Cobra : Αν οι ‘Κουλτουριάρικες ταινίες’ είναι Η Αρρώστια – Το Cobra είναι Το Γιατρικό.

by Αντρέι Κοτσεργκίν

Προσοχή το παρακάτω άρθρο περιλαμβάνει spoilers σχετικά με την ταινία Cobra του 1986. (Πάντα ήθελα να το γράψω αυτό!) 

‘You’re a disease – and I’m the cure.’ λέει με παγωμένη ατσάλινη φωνή ο  Υπαστυνόμος Marion Cobretti στον ένοπλο Ψυχασθενή που προσπαθεί μάταια να κρατήσει ομήρους τους πελάτες ενός μανάβικου και τονίζω το ‘μάταια’ μιας και η κατάληξη του ήταν να δεχτεί αρχικά ένα μαχαίρι στην κοιλία και στην συνέχεια να αδειάσει ο Marion έναν ολόκληρο γεμιστήρα απάνω του. Όλα αυτά αφού του είχε, πανούργα, αποσπάσει την προσοχή με ένα κουτάκι μπύρας από το οποίο πρόλαβε να κατεβάσει κάνα δυο γουλιές και χωρίς να του πέσει από το στόμα το σπίρτο, σήμα κατατεθέν, που μασούλαγε τόση ώρα !

Όμως πριν συνεχίσω την ανάλυση – φόρο τιμής στην Επική Περιπέτεια των 80s COBRA πρέπει πρώτα να τακτοποιήσουμε δυο μικρά αλλά άκρως βασικά θέματα. Καταρχήν από εδώ και στο εξής θα αποκαλώ τον Marion Cobretti με το παρατσούκλι του ‘Cobra’ (για ευνόητους λόγους αν και  το Marion μπορεί να είναι και μια χαρά Αντρικό όνομα!) και δεύτερον πριν ξεκινήσουμε πάμε να δούμε πρώτα το Τιτανο-Μέγιστο γκλαμουριά intro που κάθε τίμια action ταινία των 80s και 90s όφειλε να έχει !

 

Ο Cobra αποτελεί αναπόσπαστο μέλος της Zombie Squad μιας ελίτ ομάδας επιλεγμένων μπάτσων του L.A.P.D. που αποτελείται από τον ίδιο και από τον περίεργο τραγιασκοφόρο  συνεργάτη του ονόματι Tony Gonzalez. Δουλεία τους είναι να αναλαμβάνουν τις βρώμικες υποθέσεις με τις οποίες η υπόλοιπη αστυνομία δεν θέλει να λερώσει τα χέρια της. Φαντάσου κάτι σαν τον Dirty Harry Callahan απλά εις διπλούν και με πιο glam δερμάτινη αισθητική. Το dynamic Duo πάνω που νόμιζε ότι είχε δει κάθε μορφή αρρωστημένης εγκληματικής ενέργειας στο Λος Άντζελες καλείται να προστατεύσει την μουνάρα   γοητευτική μάρτυρα μιας δολοφονίας. Η Ingrind Knudsen (Brigitte Nielsen) μοντέλο – επιχειρηματίας γίνεται ο στόχος μιας ομάδας φονιάδων όταν τους πετυχαίνει κατά λάθος να ασκούν το μακάβριο φονικό τους έργο και μάλιστα έχει και την ατυχία να δει κατάμουτρα τον αρχηγό τους, ευρύτερα γνωστό ως … Night Slasher  να προσπαθεί να ξεφορτωθεί ένα πτώμα χωρίς να φορά το καλσόν  την μάσκα του. Όπως  είναι  λογικό ο Night Slasher δεν γίνεται να την αφήσει να τον αναγνωρίσει και αποφασίζει με συνοπτικές διαδικασίες να την Μακελέψει μέσα στην νύχτα μάλιστα για να υποστηρίξει και το παρατσούκλι του. Έλα όμως που ο Cobra επεμβαίνει και σώζει την μοντέλα τελευταία στιγμή !

Το δίμετρο κοριτσούδι τίθεται υπό την αστυνομική του προστασία όμως ύστερα από κάνα δυο ακόμη επιθέσεις σε βάρος της αντιλαμβάνεται ότι ο Night Slasher πιθανότατα δεν δρα μοναχός του αλλά έχει υπό τις εντολές του μια ολόκληρη οργάνωση Μανιακών που αυτοαποκαλείται The New Order (καμία σχέση με τη μπάντα). Πεπεισμένος ότι η  Καύλα  Σκανδιναβή Καλλονή ΔΕΝ θα είναι ποτέ ασφαλής μέσα στην πόλη ο Cobra αποφασίζει να την πάει ένα road trip στην επαρχία με την 1950 Mercury Monterey αμαξάρα του. Εκεί καταφέρνουν να γνωριστούν λίγο καλύτερα, και θα καψουρευτούν ο ένας τον άλλον παρά το γεγονός ότι ο Cobra της κάνει κήρυγμα επειδή ‘πνίγει τις τηγανιτές της πατάτες μέσα στο κέτσαπ’ παίζοντας το υπέρμαχος της υγιεινής διατροφής ενώ τον βλέπουμε στην αρχή της ταινίας να τρώει ξεδιάντροπα ένα κομμάτι πίτσα (το οποίο φυσικά κόβει με ένα ψαλίδι) από τον καταψύκτη του…

Έλα όμως που παίζει Ρουφιάνος μέσα στην ομάδα του Cobra και ο Night Slasher δεν θα αργήσει να μάθει την τοποθεσία τους και παρέα με τον στρατό του από Slashers θα προσπαθήσει να τους Μακελέψει το ρομαντικό ειδύλλιο αλλά και να τους ξεκάνει κιόλας. Για να το επιτύχει όμως θα πρέπει πρώτα να περάσει από τον Θνητό Terminator που ακούει στο παρατσούκλι – τίτλο Cobra !

tumblr_nmnlzaR3Q51r21i5xo1_400

 

Το Cobra κυκλοφόρησε το 1986 και αποτελεί το υιοθετημένο παιδί του Stallone. Και λέω ‘υιοθετημένο’ επειδή ο Sly κυριολεκτικά πήρε το σενάριο του Beverly Hills Cop όταν του είχε προταθεί ο πρωταγωνιστικός ρόλος και αφού αφαίρεσε ΟΛΑ τα κωμικά σημεία το ξανάγραψε εμποτίζοντας το με έναν πλουραλισμό γραφικής – ωμής Βίας για να το κάνει ταινία της προκοπής. Το στούντιο δεν συμμερίστηκε το Όραμα του και ο ‘Italian Stallion’ πήρε το κλεμμένο του σενάριο και έφυγε να κάνει το όνειρο του πραγματικότητα.

Για την Ιστορία να πούμε ότι το Beverly Hills Cop γυρίστηκε τελικά με τον σχετικά άγνωστο τότε Eddie Murphy , κονόμησε γύρω στα 316,5 μύρια στο Box Office, με την συνοδεία διθυραμβικών κριτικών και παίχτηκαν και άλλες δυο συνέχειες….

Από την άλλη ο Sly με το Cobra έβγαλε περίπου τα μισά και αν τσεκάρεις σήμερα το Rotten Tomatoes θα δεις να το κοσμεί με ένα διόλου κολακευτικό 18% που όμως αντικατοπτρίζει πιστά και τις κριτικές εκείνης της εποχής.

Και η αλήθεια είναι ότι το Cobra είναι μια ταινία που πάσχει σχεδόν σε όλους τους τομείς. Το σενάριο είναι τίγκα στα macho κλισέ και υπερβολές, ο μπάτσος του Stallone είναι σαν μια glam παρωδία του ‘Βρώμικου’Χάρι του Clint Eastwood και περισσότερο θυμίζει ποζερά-κάγκουρα μπάτσο παρά έναν σκληρό αστυνομικό που καλείται να κάνει την ‘βρώμικη’ δουλεία που φοβάται να κάνει ο ίδιος ο νόμος. Ο συνεργάτης του με την τραγιάσκα μοιάζει εντελώς εκτός κλίματος, η Brigitte παίζει αποκλειστικά με την κωλάρα  τις κινήσεις του σώματος της, και ο ‘Night Slasher’ βλέποντας τον σήμερα να φοράει ένα καλσόν στην χοντρή κεφάλα του και να βγάζει μονολόγους του στυλ : ‘You want to go to hell? Huh, pig? You want to go to hell with me? It doesn’t matter, does it? We are the hunters. We kill the weak so the strong survive. You can’t stop the New World. Your filthy society will never get rid of people like us. It’s breeding them! WE ARE THE FUTURE!’ μονάχα άπλετο γέλιο μπορεί να σου βγάλει.

Ο Stallone γράφοντας το σενάριο του αποφάσισε να μην το ζορίσει ιδιαίτερα το θέμα και απλά επέλεξε να μην προσδώσει έστω και το παραμικρό στοιχείο βάθους, πολυπλοκότητας, τραγικότητας ή έστω και απλής ανθρωπιάς και ρεαλισμού στους χαρακτήρες του. Η μόνη λεπτομέρεια που συναντάμε στο σενάριο του είναι το…. όνομα του κεντρικού χαρακτήρα. Ο Stallone επέλεξε να ονομάσει τον σκληρό macho μπάτσο του ‘Marion’ όχι μόνο για να τιμήσει έτσι το πρότυπο του κινηματογραφικού macho ηρωισμού, John Wayne, του οποίου το πραγματικό όνομα ήταν Marion Mitchell Morrison, αλλά και για να πάει κόντρα στο ρέμα της εποχής που ήθελε τους κινηματογραφικούς ήρωες δράσης να έχουν cool ονόματα τύπου John Matrix. Γενικά ο ‘Rocky’ ήθελε να δώσει στο κοινό έναν αντιήρωα που θα έρχονταν σε απόλυτη αντίθεση με τους παραδοσιακούς, ηρωικούς και παραφουσκωμένους μπουνταλάδες που πετυχαίναμε στην πλειοψηφία των ταινιών δράσης της εποχής. Ο Sly, όπως είχε δηλώσει και ο ίδιος, οραματιζόταν τον Marion Cobretti ‘σαν έναν Bruce Springsteen με αστυνομικό σήμα’ ! Τώρα πως τελικά κατόρθωσε να τον παρουσιάσει σαν το απόλυτο αμάλγαμα macho γραφικότητας και υπερβολής ειλικρινά είναι ένα μεγάλο μυστήριο….

Απολαυστικά γελοίοι παραμένουν μέχρι και σήμερα οι διάλογοι-μονόλογοι της ταινίας που πάνε κάπως έτσι :

Marion Cobretti: Hey dirtbag, you’re a lousy shot. I don’t like lousy shots. You wasted a kid… for nothing. Now I think it’s time to waste you.

Και Ρε Γαμώτο ο Sly είχε βάλει όλο του το μεράκι σε αυτή την ριμάδα την ταινία. Μέχρι και τα καμάκια με την Brigitte έκοψε για δυο ολόκληρες βδομάδες για να μπορέσει να αφοσιωθεί στα γυρίσματα. Αν και αυτό συνέβη ύστερα από παρότρυνση του κινηματογραφιστή Rick Waite ,ο οποίος την είπε χύμα στον Sly να αφήσει για λίγο τον κώλο της Brigite και να σταματήσει να πουλάει συνεχώς μούρη στους σωματοφύλακες του και να δουλέψει και λίγο. Μέχρι και την ταινία σκηνοθέτησε μόνος του ! Και ας γράφει ‘Directed by George P. Cosmatos’ στα credits. Μην ξεγελιέσαι ο Ελληνο-Ιταλικής καταγωγής Βύσμα Σκηνοθέτης πιο πολύ σαν παραγωγός χρησίμευε…

Μάλιστα ο Stallone το πήρε τόσο σοβαρά το θέμα της βίας που η MPAA έδωσε στην ταινία του ένα X-rating που είναι ουσιαστικά το ‘παράσημο’ για τις πιο άσεμνες, χυδαίες και πορνογραφικές ταινίες. Τελικά ο Stallone αναγκάστηκε να πετσοκόψει αρκετές σκηνές ακραίου gore και ωμής βίας ώστε να πάρει το πολυπόθητο R-rating. Όμως αυτό το ‘χειρουργείο’ που υπέστη η ταινία στο μοντάζ είχε και ως συνέπεια μαζί με την βαρβάτη βία να χαθεί και ένα τεράστιο μέρος της πλοκής με αποτέλεσμα το τελικό αποτέλεσμα να φαντάζει σε αρκετά σημεία εντελώς ασύνδετο σε θέματα δομής σεναρίου αλλά και ρυθμού. Σε αυτό έπαιξε ρόλο και ο σκληρός ανταγωνισμός της εποχής μιας και λόγο του κλασσικού πλέον TOP GUN του Tom Cruise ,που έκανε θεαματικές πτήσεις στις κινηματογραφικές αίθουσες τότε,το στούντιο ανάγκασε τον Sly να μειώσει αισθητά την διάρκεια της ταινίας του. Κάπως έτσι ο Sly εξασφάλισε έξι υποψηφιότητες στα Χρυσά Βατόμουρα εκείνης της χρονιάς. Οι κριτικοί έσταξαν τόνους από δηλητήριο για την ‘Κόμπρα’ του αλλά το κοινό την αγκάλιασε και την απόλαυσε εξασφαλίζοντας της μια μικρή επιτυχία στο Box Office που όμως δεν στάθηκε ικανή να πείσει το στούντιο για να προχωρήσει και σε ένα sequel.

Πάντως Cosmatos και Sly έριξαν ξεδιάντροπα το φταίξιμο για την παταγώδη αποτυχία της ταινίας τους στον Σβαρτζενέγκερ   από τα Lidl Brian Thompson κατηγορώντας τον ότι ‘αν τους άκουγε έστω και λίγο θα ήταν καλός στον ρόλο του’. Πάντως ο ίδιος ο Brian έχει δηλώσει ότι όταν έκανε πρόβα τον μονόλογο του ‘Night Slasher’ ο Sly καθόταν και έβλεπε NBA στην τηλεόραση και όταν τόλμησε να του ζητήσει συμβουλές υποκριτικής σχετικά με τον χαρακτήρα του ο Stallone , φανερά ενοχλημένος που ένας ηθοποιός της σειράς τολμούσε να του απευθύνει τον λόγο, απλά του πε το λακωνικό αλλά και μάλλον κάπως σοφό : ‘Είναι απλά Σατανικός’

Ευτυχώς η Σινε-Μοίρα αποκατέστησε την αδικία χαρίζοντας στον Brian Thompson ρόλους Σταθμούς όπως του Shao Khan στο Mortal Kombat : Annihilation και του Alien Κυνηγού Κεφαλών στα X-Files !

fun8s

Μπορεί με το Cobra ο Stallone να μην κατάφερε τελικά να γίνει ο Θνητός Terminator των 80s, να έφαγε την Σκόνη του Μπάτσου του Μπέβερλι Χίλς και μόλις δυο χρονάκια αργότερα να βγήκε το Die Hard και ο καράφλας ο Bruce Willis του έδειξε ΠΩΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΩΣΤΑ αλλά σίγουρα κατόρθωσε και μας χάρισε μια Αθάνατη 80s Cultίλα, με μπόλικες απολαυστικές σκηνές δράσης και διαχρονικές ατακάρες, που με τα χρόνια απέκτησε το φανατισμένο σε Φάση New Order (καμία σχέση με την μπάντα #2) κοινό της. Το Cobra σε καμία περίπτωση δεν είναι η τέλεια ταινία δράσης όμως όσον αφορά την ανέμελη και απελευθερωμένη 80s ψυχαγωγία μας το φιλμ του Stallone είναι απλά κορυφή. Μάλιστα με τα χρόνια η ταινία κατόρθωσε να αφήσει το στίγμα της στην ιστορία του action κινηματογράφου και γέννησε και αρκετές αντιγραφές με αποκορύφωμα το απολαυστικό φιλμ-σκουπιδαριό, ιταλικού Blaxploitation (!) που ακούει στο όνομα The Black Cobra’ και που τραγική ειρωνεία απέκτησε και τρία sequels αντίθετα με το φιλμ του Sly.

Σε αυτό το κοινό της ταινίας ανήκει μέχρι και ο Σκηνοθέτης του φοβερού (και καθολικά αναγνωρισμένου ως Καλή Ταινία) Drive, Nicolas Winding Refn ο οποίος μάλιστα ‘ανάγκασε’τον χαρακτήρα του Ryan Gosling να μασά μια οδοντογλυφίδα στο μεγαλύτερο κομμάτι της ταινίας αποδίδοντας φόρο τιμής στον Υπαστυνόμο Cobretti !

Κάτι θα ξέρει ο Refn. Και αν δεν ξέρει εκείνος τότε σίγουρα ΞΕΡΕΙ το STAR που εδώ και καμιά 15 αριά χρόνια τουλάχιστον βάζει σχεδόν κάθε χρόνο το Cobra στο πρόγραμμα του και μας ‘αναγκάζει’ να το παρακολουθούμε με την ίδια ένοχη ευχαρίστηση που νιώσαμε και την πρώτη φορά που είδαμε τον Sly να λέει ‘You’re a disease – and I’m the cure.’ ! 

 

Αν σας άρεσε το παραπάνω άρθρο ρίχτε μας και ένα like στην επίσημη σελίδα του The Bat Country Press στο Facebook ώστε να διαβάσετε περισσότερα. 

Advertisements

4 thoughts on “Cobra : Αν οι ‘Κουλτουριάρικες ταινίες’ είναι Η Αρρώστια – Το Cobra είναι Το Γιατρικό.

Add yours

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: