The Neon Demon :Η Ομορφιά δεν είναι το παν. Είναι το μοναδικό πράγμα.

by Αντρέι Κοτσεργκίν 

‘Δεν μπορώ να παίξω, δεν μπορώ να χορέψω, ούτε να γράψω. Αλλά είμαι όμορφη και ξέρω ότι μπορώ να βγάλω λεφτά από την ομορφιά’. Το νέο φιλμ του Nicolas Winding Refn είναι μια ψυχρή και αιματοβαμμένη ωδή στην ζήλια και την αυταρέσκεια.

elle_fanning_the_neon_demon-wide

H 16χρονή  Jesse (Elle Fanning) μετακομίζει μόνη της στο Λος Άντζελες για να κάνει καριέρα στο μόντελινγκ. Ένα όνειρο που  δεν θα αποδειχθεί ιδιαίτερα δύσκολο. ‘Η Ομορφιά δεν είναι το παν. Είναι το μοναδικό πράγμα’ θα της εκμυστηρευτεί ο διαπρεπής σχεδιαστής μόδας Jack (Desmond Harrington) αναγνωρίζοντας στο πανέμορφο πρόσωπο της την επόμενη μούσα του. ‘Είσαι ένα διαμάντι που πλέει σε μια θάλασσα από γυαλί’ θα  της πει και θα προκαλέσει την ζήλια και το μένος των υπόλοιπων μοντέλων που νιώθουν να απειλούνται από την ομορφιά και την ταχεία άνοδο της Jesse στον χώρο της μόδας. Η Jesse όμως δεν δείχνει να φοβάται. Παρά τον ολοφάνερο φθόνο των υπόλοιπων κοριτσιών απέναντι της και το γεγονός ότι είναι αναγκασμένη να ζει σε ένα φτηνό ξενοδοχείο υπό το φοβιστικό  και αδιάκριτο βλέμμα του σπιτονοικοκύρη της Hank (Keanu Reeves) το νεαρό μοντέλο δεν πτοείται. Βρίσκει στήριγμα στην αγκαλιά του νεαρού Dean (Karl Glusman) αλλά το μεγαλύτερο της όπλο είναι η αυτοπεποίθηση και η άγνοια κινδύνου που της δίνει η ίδια της η ομορφιά. Θα είναι όμως  αρκετά για να επιβιώσει στον καννιβαλιστικό κόσμο της μόδας ?

thumbnail_5056

Θα ξεκινήσω από το τεχνικό κομμάτι μιας και είναι ίσως και το μοναδικό πράγμα που μπορείς να αναλύσεις εύκολα απ’ αυτή την ταινία. Η σκηνοθεσία του Refn περιλαμβάνει νέον φώτα, εξεζητημένους φωτισμούς, περίτεχνα παγωμένα πλάνα ντυμένα με το εξαιρετικό ηλεκτρονικό soundtrack του Cliff Martinez που έχουν ως αποτέλεσμα η ταινία να θυμίζει μια αβάν γκαρντ φωτογράφιση μόδας  σε αισθητική βίντεο κλιπ. Κάτι που σε συνδυασμό με τις επιτηδευμένα ψεύτικες, σχεδόν ρομποτικές, ερμηνείες της Elle Fanning και τον υπόλοιπων κοριτσιών συμβάλλει στο να σου μεταφέρει μια εικόνα του φανταχτερού κόσμου της μόδας που φαντάζει άκρως υπερβολική αλλά και συνάμα απόλυτα πειστική.Μοναδικά ‘ψεγάδια’ ανάμεσα στα αποστειρωμένα και ανέκφραστα πρόσωπα των μοντέλων αποτελούν οι χαρακτήρες του αθεράπευτα ρομαντικού Dean και του οξύθυμου επιστάτη Hank. Μέσα από τον δεύτερο  ο Keanu Reeves δίνει την λιγότερο ‘Keanu Reeves’ ερμηνεία τις καριέρας του και σχεδόν καταφέρνει να κερδίσει τις εντυπώσεις. Και λέω σχεδόν επειδή ο χαρακτήρας του πολύ σύντομα καταλήγει να χαραμίζεται  στον άχαρο ρόλο του μοχλού που απλά θα θέσει σε λειτουργία την αντιφατική τελική  πράξη της ταινίας. Σε γενικές γραμμές μπορούμε χοντροκομμένα να χαρακτηρίσουμε το The Neon Demon ως το ‘μπαστάρδεμα’  των Mulholland Drive του David Lynch και του Black Swan του Darren Aronofsky εμποτισμένο από μια Giallo αισθητική για την οποία ο Dario Argento θα ήταν άκρως υπερήφανος.

The-Neon-Demon-Banner-Beauty-is-vicious

Όταν έμαθα ότι στην προβολή του The Neon Demon στο φεστιβάλ των Καννών ο Refn έφαγε ‘γιούχα’ για δεύτερη συνεχή φορά σε προβολή ταινίας του κατάλαβα αμέσως ότι ο Δανός Σκηνοθέτης επέλεξε να ακολουθήσει την δύσκολη και καθόλου σίγουρη πορεία που ξεκίνησε με την προηγούμενη του ταινία Only God Forgives, που δίχασε κοινό και κριτικούς, αντί να επιστρέψει στον ασφαλή δρόμο του Drive της πιο αναγνωρισμένης και εμπορικά επιτυχημένης ταινίας του. Και δεν με χάλασε καθόλου αυτό μιας και το Only God Forgives μου άρεσε αρκετά και ας απέκτησα μια σχέση … σαδομαζοχισμού με αυτό το φιλμ. Βλέπεις η ταινία αν και με αντάμειψε με την υπόθεση και το φινάλε της για να σε αφήσει να φτάσεις μέχρι εκεί έπρεπε να σε περάσει πρώτα από μια ‘Κόλαση’ αργών πλάνων και από μια παντελή έλλειψη διαλόγων που αποτυπώνονταν μαρτυρικά στο εντελώς ανέκφραστο πρόσωπο του σχεδόν μουγκού πρωταγωνιστή της Ryan Gosling. Και όμως η ταινία όπως είπα μου άρεσε και ξεκινώντας το The Neon Demon διαπίστωσα με ικανοποίηση ότι ο Refn είχε κρατήσει τα περισσότερα στοιχεία που με εντυπωσίασαν στο Only God Forgives μόνο που αυτή τη φορά έδωσε και λίγο έμφαση στους διαλόγους και ανέβασε και κάπως τους ρυθμούς με αποτέλεσμα η ταινία να ‘τσουλάει’ καλύτερα χωρίς να σε κουράζει και καταφέρνει μάλιστα να σε κρατάει σε ένταση χωρίς καν να έχει δυνατές σκηνές βίας ή δράσης. Όλα αυτά μέχρι να έρθει η ριμάδα η τρίτη πράξη…

Στην συνέντευξη τύπου που είχε παραχωρήσει στις Κάννες κατά την διάρκεια της προβολής του The Neon Demon  ο Refn είχε αναφερθεί με μερικούς διόλου κολακευτικούς χαρακτηρισμούς για τον συνάδελφο και συμπατριώτη του Lars Von Trier.  Τον αποκάλεσε ξεπερασμένο και ότι κάπου έχει χάσει την επαφή του με την πραγματικότητα. Η αλήθεια είναι ότι προσωπικά ποτέ μου δεν τον γούσταρα τον Trier σαν Σκηνοθέτη. Τον θεωρώ εντελώς δήθεν Σκηνοθέτη  που  αρέσκεται στο να χώνει κακόγουστες και άσκοπες σκηνές γυμνού και βίας στις ταινίες του που αντί να εξυπηρετούν την πλοκή καταλήγουν να τις κάνουν βαρετές και ανούσιες. Αντίθετα πάντα γούσταρα την αμεσότητα  και τον ρεαλισμό των σκηνών βίας που έβαζε ο Refn στις ταινίες του και που κόλλαγαν άψογα με αυτό που έβλεπες. Φυσικά αυτή είναι μια εντελώς προσωπική μου άποψη που πλέον καλούμαι να την λουστώ μες τα μούτρα μου εξαιτίας τις γαμημένης τρίτης πράξης του The Neon Demon που προανέφερα. Βλέπεις ο Refn ξαφνικά αποφασίζει να ντυθεί Trier και όσες σκηνές γυμνού, σεξ, gore και βίας απέφευγε να σου παρουσιάσει στο μεγαλύτερο μέρος της ταινίας του στις σερβίρει να τις καταπιείς  μαζεμένες στο φινάλε και μάλιστα αμάσητα. Το αποτέλεσμα είναι να χαθεί οποιαδήποτε αίσθηση συνοχής και προσμονής για την κατάληξη της υπόθεσης που πνίγεται άδοξα μέσα στο αίμα και ο Refn να σου πασάρει τρία διαφορετικά φινάλε που καταλήγουν να θυμίζουν τρία μικρά snuff  φιλμάκια τίγκα στην υπερβολή των επιτηδευμένα πληθωρικών πλάνων του Σκηνοθέτη. Με πιο απλά λόγια ο Σκηνοθέτης καταλήγει να είναι το ίδιο αυτάρεσκος με τον κόσμο της μόδας που θέλει να μας παρουσιάσει. Πάντως δεν μπορώ να πω ότι απογοητεύτηκα τόσο από την ταινία όσο από τον δημιουργό της που φαίνεται ότι αρχίζει να πέφτει θύμα του ναρκισσισμού του.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: