APOCALYPTO : Το Τέλος των Μάγια και η ‘Αποκάλυψη’ του σύγχρονου Σινεμά μέσα από την ειλικρίνεια του Mel Gibson.

by Αντρέι Κοτσεργκίν 

Μπορεί να μην τον γουστάρεις σαν άνθρωπο ή  ακόμα και ως ηθοποιό και να έχεις αρκετά καλούς λόγους για αυτό αλλά το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν μπορείς να κατηγορήσεις τον Mel Gibson ότι ‘δεν έχει αρχίδια’.  Ο Mel δεν φοβόταν ποτέ να πει την γνώμη του μέσα από τις ταινίες του αλλά και στην καθημερινότητα του. Και αν στο πρώτο κομμάτι την γλίτωσε παρά την διαμάχη που σχηματίστηκε γύρω από το αμφιλεγόμενο έργο του The Passion of The Christ, στο δεύτερο σκέλος δεν την σκαπούλαρε…

Η ιστορία είναι γνωστή : 28 Ιουλίου του 2006, ένα περιπολικό σταματάει ένα αυτοκίνητο και οι μπάτσοι βρίσκουν μέσα τον Mel παρέα με ένα μπουκάλι αλκοόλ να ξεσπά σε ένα σουρωμένο παραλήρημα κατά των Εβραίων. ‘Fucking Jews… the Jews are responsible for all the wars in the world. Are you a Jew?’ φέρεται να είπε στον Εβραϊκής καταγωγής αστυνομικό που τον σταμάτησε και κάπου εκεί φάνηκε να έρχεται η αρχή του τέλους. Τα μεγάλα studios τον έβαλαν σε μαύρη λίστα και μεγάλο μέρος της παγκόσμιας κοινότητας τον κατέκρινε. Ο Mel Gibson από διάσημος και αγαπημένος ηθοποιός κατέληξε να θεωρείται ένας τρελαμένος, ρατσιστής Μαλάκας και αναγκάστηκε να παίζει σε ταινίες που υπό κανονικές συνθήκες δεν θα δεχόταν να τις κάνει ποτέ. Όμως ας μην ξεφεύγουμε, δεν είμαστε εδώ για να αναμασήσουμε μια ιστορία που πλέον έχει παλιώσει. Δεν μπορώ να  κρίνω τον Mel Gibson σαν άνθρωπο και δεν με νοιάζει κιόλας τι σόι τύπος είναι. Μπορεί όντως να ναι ένας ρατσιστής μπάσταρδος ή μπορεί απλά να είχε μια άτυχη στιγμή. Άλλωστε όταν είσαι μεθυσμένος λογικό είναι να σου ξεφύγει καμιά μαλακία. Για μένα το μεγαλύτερο κρίμα της όλης ιστορίας είναι ότι αυτό το περιστατικό έβαλε φρένο για αρκετά χρόνια στην Σκηνοθετική δουλειά του. Και το καλύτερο δείγμα της αξίας αυτής της δουλειάς ήταν η τελευταία ταινία που σκηνοθέτησε, το αριστουργηματικά πρωτόγονο και βίαιο Apocalypto. Μια ταινία που αναδεικνύει με τον πιο ωμό τρόπο τον κόπο την φιλοδοξία και το καλλιτεχνικό όραμα του Σκηνοθέτη Mel Gibson  και την πρόθεση του να μας χαρίσει πραγματικά επικές ταινίες που όχι απλά θα μας ψυχαγωγήσουν αλλά που θα μείνουν στην Ιστορία του Κινηματογράφου για να τις θαυμάσουν και οι επόμενες γενιές.

mel_apocalypto_021

Ρεαλιστικό, ξέφρενο, αιματοβαμμένο. Το Apocalypto όταν κυκλοφόρησε κατηγορήθηκε από μερικούς ‘πολιτικά ορθούς κριτικούς’ ότι περιλαμβάνει ιστορικές ανακρίβειες σχετικά με τον πολιτισμό των Μάγια. Ευτυχώς ο υπόλοιπος κόσμος απλά χέστηκε για την παραπάνω λεπτομέρεια. Βλέπεις το Apocalypto δεν είναι ντοκιμαντέρ του History Channel αλλά μια ταινία κυνηγητού και επιβίωσης.  Και σε αυτό το τελευταίο κομμάτι το φιλμ διαπρέπει σε όλους τους τομείς.  Ο Σκηνοθέτης σε μεταφέρει στις τελευταίες μέρες ενός πανίσχυρου πολιτισμού που προσπαθεί να γλιτώσει από την αναπόφευκτη παρακμή του με τον μοναδικό τρόπο που γνωρίζει : Την Λατρεία του αίματος και την προσφορά ανθρωποθυσιών στους  αιμοχαρείς Θεούς. Ο Mel Gibson πλάθει την δική του εκδοχή για τους λόγους που οδήγησαν τους Μάγια στην πτώση τους και ταυτόχρονα μας χαρίζει ίσως την πιο αγωνιώδη σκηνή ανθρωποκυνηγητού στην ιστορία του Σινεμά.  Όπως είναι λογικό κάτι το θέμα της ταινίας και κάτι οι τάσεις του Σκηνοθέτη το Apocalypto είναι μια ταινία βουτηγμένη στο αίμα και την βία χωρίς όμως να στηρίζεται αποκλειστικά εκεί αν και θα μπορούσε άνετα να το κάνει με επιτυχία.  Προσωπικά για μένα το έργο του Mel Gibson δεν έχει να ζηλέψει τίποτε απολύτως από την άλλη πρόσφατη ταινία επιβίωσης, το πολυσυζητημένο και οσκαρικό The Revenant.  Και ας μην έχει τον, κάτοχο πλέον του χρυσού αγαλματιδίου,  superstar Leonardo DiCaprio στις τάξεις του. Για την ακρίβεια στο Apocalypto δεν παίζει ούτε ένας μεγάλος ή έστω διάσημος ηθοποιός. Το cast αποτελείται από ένα τσούρμο άγνωστους ηθοποιούς  που στην πλειοψηφία τους κατάγονται από το Μεξικό με εξαίρεση των πρωταγωνιστή Rudy Youngblood που είναι ένας Ιθαγενής Αμερικανός απόγονος των φυλών Κομάντσι, Κρι και Γιάκι ! Ο μόνος σχετικά ‘γνωστός’ ηθοποιός από το cast είναι η μορφάρα ο Raul Trujillo  τον οποίο συναντάμε κατά κανόνα σε δευτερότριτους ρόλους σε ταινίες όπως τα Sicario, Cowboys and Aliens, Riddick, το πρόσφατο Blood Father (με πρωταγωνιστή τον Mel Gibson) και το αλησμόνητα cult Highlander III ! Και όμως όλος αυτός ο θίασος από αγνώστους προσδίδει στην ταινία ρεαλισμό και μυστήριο και σε κάνει να αισθάνεσαι ότι βρίσκεσαι μαζί τους στην πρωτόγονη ζούγκλα της Λατινικής Αμερικής που δεν συγχωρεί τον φόβο και την αδυναμία.

apocalypto-110

Πριν λίγες μέρες ο Mel Gibson προκάλεσε πάλι μέρος της κοινής γνώμης με μια δήλωση που έκανε σχετικά με την ταινία Batman V Superman : Dawn of Justice χαρακτηρίζοντας την λακωνικά ως ‘a piece of shit’ ! Οι εξαγριωμένοι fanboys αμέσως βγήκαν να τον χαρακτηρίσουν ως έναν αλκοολικό ρατσιστή που στάζει το φαρμάκι του επειδή πλέον ‘αυτός και οι ταινίες του είναι ξεπερασμένες’. Τι σχέση έχει αυτό με την δήλωση του ? Απολύτως καμία. Απλά η αντίδραση τους επαληθεύει δυστυχώς το γεγονός ότι πλέον κάθε φορά που ο Mel θα προκαλεί μια μερίδα κόσμου εκείνη θα επιλέγει την εύκολη αλλά εντελώς άδικη ‘λύση’ να τον χτυπάει στα λάθη του παρελθόντος. Πάντως αν και προσωπικά λατρεύω την τέχνη των comics και παρακολουθώ και απολαμβάνω τις ταινίες που βασίζονται σε αυτά (καλές, μέτριες και κακές) τον καταλαβαίνω απόλυτα. Ο Mel απλά εκφράζει, με τον ομολογουμένως άκομψο αλλά και άκρως τίμιο και σταράτο τρόπο του, την ανησυχία του για το μέλλον του Κινηματογράφου. Η τεράστια επιτυχία των superhero ταινιών τα τελευταία χρόνια μας έχει παγιδεύσει  πλέον σε ένα trend που θέλει τέτοιου είδους ταινίες να μονοπωλούν το ενδιαφέρον μας. Και αν αυτό ίσως να μην ισχύει τόσο για τις μεγαλύτερες ηλικίες που έχουν μεγαλώσει με διαφορετικά κινηματογραφικά ‘έθιμα’ και κόντρα στο ρεύμα επιμένουν να ψάχνονται στις κινηματογραφικές τους επιλογές  σίγουρα επηρεάζει και θα επηρεάσει τις μελλοντικές γενιές των ‘Σινεφίλ’που κατακλύζονται πλέον σε καθημερινή βάση από promos, teasers, trailers και άρθρα σχετικά με superhero ταινίες. Απλά αναλογίσου ότι τεράστιο ποσοστό των νέων σήμερα δεν γνωρίζει ή δεν έχει παρακολουθήσει ταινίες σκηνοθετών όπως οι Ingmar Bergman, David Lynch, Francis Ford Coppola, David Cronenberg (που έφτασε στο σημείο να μην βρίσκει χρηματοδότες για τις ταινίες του…) και πολλών άλλων σημαντικών δημιουργών που δεν είχαν το … προνόμιο να έχουν τον Batman στις ταινίες τους… Η μεγαλύτερη όμως ένσταση του Mel είναι ότι οι ταινίες αυτές δεν δίνουν την απαραίτητη πρόκληση στους δημιουργούς τους. Σε ένα σινεμά όπου η έμπνευση πλέον ασφυκτιά από τα franchises, τα remakes , τα sequels, τις πράσινες οθόνες και τις 3D προβολές δημιουργοί όπως οι Gibson, Clint Eastwood ακόμα και ο άκρως δημοφιλής Christopher Nolan αρχίζουν να θυμίζουν δεινόσαυρους λίγο πριν την εποχή των παγετώνων. Όμως το καλό είναι ότι οι συγκεκριμένοι ‘δεινόσαυροι’ είναι αρκετά πεισματάρηδες για να τα παρατήσουν. Το Σινεμά έχει ανάγκη από δημιουργούς σαν τον Mel Gibson. Σκηνοθέτες που θα τρέξουν στις ζούγκλες, θα ξεθάψουν ξεχασμένες διαλέκτους, που θα ρισκάρουν, που δεν θα ανεχθούν το studio να πετσοκόβει τις ταινίες τους για να κονομήσουν μερικά εκατομμύρια παραπάνω στο box office και δεν θα φοβηθούν να ματώσουν και να εκτεθούν για χάρη της τέχνης τους. Σκηνοθέτες που θα μας κοιτάξουν στα μάτια και θα μας πουν την γνώμη τους αντρίκια και σταράτα.

apocalypto-2006-poster-wallpaper-beyond-horror-design

Advertisements

2 thoughts on “APOCALYPTO : Το Τέλος των Μάγια και η ‘Αποκάλυψη’ του σύγχρονου Σινεμά μέσα από την ειλικρίνεια του Mel Gibson.

Add yours

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: