GOJIRA : Η Ψυχή της Ιαπωνίας που πουλήθηκε στο Hollywood ως GODZILLA.

by Αντρέι Κοτσεργκίν 

Όταν ακούς την λέξη ‘Godzilla’ το πρώτο πράγμα που σου έρχεται στο μυαλό είναι μια κολοσσιαία, ραδιενεργή σαύρα να ξερνάει φωτιές και να καταστρέφει πόλεις ενώ πολεμά κάνα Kaijū τέρας τύπου Mothra ή δυο άκρως καυλωμένα MUTO. Λογικό μιας και από το 1954 μέχρι και σήμερα αυτή είναι η τακτική που ακολουθούν όλες οι ταινίες του ιστορικού franchise. Βασικά όλες εκτός από μια και πιο συγκεκριμένα την πρώτη ταινία. Το GOJIRA του 1954 ΔΕΝ ήταν μια ταινία καταστροφής. Ο Ιάπωνας σκηνοθέτης Ishirō Honda χρησιμοποίησε, με απίστευτα ευρηματικό τρόπο, το τεράστιο Kaijū ως μια αλληγορία σχετικά με τον Πυρηνικό όλεθρο που υπέστη η πατρίδα του από τους Αμερικανούς κατά την διάρκεια του Β’ Παγκόσμιου. Η Χιροσίμα και το Ναγκασάκι μέσα από τις  καμένες στάχτες και τον πόνο τους έδωσαν πνοή ζωής στο τέρας του  Honda.

movies-wallpapers-movie-desktop-backgrounds-wallpaper-godzilla-images-imagepages

Ο παραγωγός Tomoyuki Tanaka , ο άνθρωπος που εμπνεύστηκε τον Godzilla, είχε δηλώσει ότι η θεματολογία πίσω από την ταινία ήταν εξαρχής ο τρόμος που υπήρχε σχετικά με την ατομική βόμβα. ‘Η ανθρωπότητα δημιούργησε την βόμβα και τώρα ήρθε η ώρα η φύση να πάρει την εκδίκηση της από την ανθρωπότητα’. Όμως η Ιαπωνία του 1954 δεν άφηνε και πολλά περιθώρια στους δημιουργούς ώστε να εκφραστούν με ελευθερία. Η λογοκρισία ήταν έντονη και έτσι παραγωγός και σκηνοθέτης αναγκάστηκαν να καταφύγουν στην αλληγορία και τους συμβολισμούς ώστε να περάσουν τα μηνύματα και τις ανησυχίες τους.

‘Αν ο Godzilla ήταν ένας απλός δεινόσαυρος θα μπορούσε να πεθάνει μονάχα με έναν κανονιοβολισμό. Αν όμως ήταν ισοδύναμος με μια ατομική βόμβα, κανένας μας δεν θα ήξερε πως να τον σταματήσει.’ . Αυτό ήταν το σκεπτικό του σκηνοθέτη Ishirō Honda , ο οποίος πήρε τα χαρακτηριστικά της ατομικής βόμβας και τα μετέφερε στο τέρας του.

Ο Gojira του Honda είναι μια τρομερή ασταμάτητη δύναμη που καταστρέφει τα πάντα στο διάβα της και αποκλειστικός υπεύθυνος για αυτό ήταν η ίδια η ανθρωπότητα. Το αυθεντικό GOJIRA φιλμ ήταν γεμάτο από τέτοιους ισχυρούς συμβολισμούς τους οποίους όμως δεν είδαμε ποτέ στην Αμερικάνικη έκδοση της ταινίας που κυκλοφόρησε το 1956. Η Jewell Enterprises, που είχε αναλάβει την διανομή, επεξεργάστηκε την αυθεντική εκδοχή, πετσοκόβοντας την πλειοψηφία των συμβολισμών του  Ishirō Honda. Ο Αμερικανός τηλεθεατής δεν είχε καμία διάθεση να βλέπει τον πόνο της Ιαπωνίας. Έναν πόνο για τον οποίο την μεγαλύτερη ευθύνη έφερε ο ίδιος. Ο GOJIRA έγινε GODZILLA και οι αλληγορίες και τα συναισθήματα πνίγηκαν μέσα στα συντρίμμια των κατεστραμμένων, από τις τερατώδεις μάχες, πόλεων.

Ο GODZILLA έγινε ο εκπρόσωπος των άμυαλων τεράτων και κατά τραγική ειρωνεία επέστρεψε στην Ιαπωνία με αυτή την ‘ανανεωμένη’ Χολυγουντιανή μορφή και έγινε πιο δημοφιλής από ποτέ. Το τέρας σταμάτησε να αποτελεί την προσπάθεια για κάθαρση ενός ολόκληρου έθνους και έγινε ο ‘προστάτης’ της και ένα από τα πιο δυνατά εξαγώγιμα προϊόντα της. Λογικό μιας και ο πόλεμος είχε τελειώσει και μαζί του άλλαζαν και οι συνθήκες και οι απαιτήσεις.

51hexhbz4vl

Όμως επειδή το να βλέπεις τεράστια  ραδιενεργά Kaijū να ξεπουλάνε την ψυχή τους για χάρη του κέρδους είναι πολύ πιο εντυπωσιακό από το να γράφεις για αυτά, σας παραπέμπω στο νέο, εκπληκτικό, video του kaptainkristian, ο οποίος μέσα σε μόλις 7 και κάτι λεπτά μας παρουσιάζει την μετάβαση του GODZILLA από την κατεστραμμένη και πονεμένη Ιαπωνία στο καλογυαλισμένο και σαγηνευτικό HOLLYWOOD.

 

Advertisements

One thought on “GOJIRA : Η Ψυχή της Ιαπωνίας που πουλήθηκε στο Hollywood ως GODZILLA.

Add yours

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: