Μήπως ήρθε ο καιρός να «Εξολοθρεύσουμε» τον Εξολοθρευτή ?

by Αντρέι Κοτσεργκίν 

Ο James Cameron επανέρχεται στην μάχη ενάντια στο SKYNET και συμμαχεί με τον παραγωγό David Ellison και τον σκηνοθέτη Tim Miller ώστε οι τρεις τους ενωμένοι να καταφέρουν επιτέλους να συναρμολογήσουν ένα T-800 TERMINATOR που θα σταθεί αντάξιο της βαριάς μεταλλικής κληρονομιάς των δυο πρώτων ταινιών. Μπορεί όμως να συμβεί κάτι τέτοιο ? Μέχρι στιγμής η «κληρονομιά» αυτή έχει αποδειχτεί ασήκωτη μιας και οι τελευταίες τρεις ταινίες απέδειξαν ότι όχι μονάχα ο «ζωντανός ιστός» του Εξολοθρευτή έχει καταλήξει να σαπίζει και να ζέχνει αλλά και ότι ο μεταλλικός του ενδοσκελετός αρχίζει και σκουριάζει ανεπανόρθωτα… 

 

Πριν όμως προβλέψουμε το μέλλον του franchise ας μπούμε γυμνοί στην χρονομηχανή και ας θυμηθούμε τις ταινίες του μακρινού αλλά και πρόσφατου παρελθόντος.

«He said there’s a storm coming in.»

Το πρώτο TERMINATOR του 1984 ήταν ένα λαμπρό sci-fi/action φιλμ που όμως πάτησε ιδανικά επάνω στο ύφος μιας αδυσώπητης Horror/Slasher ταινίας. Ο James Cameron παίρνει μια ανελέητη και φονική μηχανή από το δυστοπικό μέλλον και την στέλνει να εξοντώσει την μοναδική ελπίδα της ανθρωπότητας : Την εντελώς ακίνδυνη και άσημη σερβιτόρα Sarah Connor.

terminator-reese-sarah

Αφορμή για την «συναρμολόγηση» του πρώτου Εξολοθρευτή αποτέλεσε ένα άκρως καμένο όνειρο που είχε ο σκηνοθέτης την περίοδο που βρισκόταν στην Ρώμη στα πλαίσια της προώθησης του … Piranha II: The Spawning που ήταν το, όχι και τόσο λαμπρό, σκηνοθετικό του ντεμπούτο. Επάνω σε μια κρίση πυρετού ο Cameron ονειρεύτηκε έναν μεταλλικό κορμό σώματος να κρατάει κουζινομάχαιρα στα χέρια του και να σέρνεται μέσα από μια έκρηξη ! Παίρνοντας ως βάση αυτό το «όραμα» αλλά και δανειζόμενος το slasher ύφος του HALLOWEEN, του Μάστορα του Τρόμου John Carpenter, ο Cameron ξεκίνησε να γράφει ένα προσχέδιο του βίαιου, δυστοπικού, μακάβριου και φουλ μεταλλικού μέλλοντος που οραματιζόταν. Όταν μοιράστηκε την ιδέα του με τον ατζέντη του ο τελευταίος την απέρριψε και του ζήτησε να ασχοληθεί με κάτι άλλο. Ο Cameron επάνω σε μια στιγμή εξαιρετικής διαύγειας απλά αποφάσισε να τον «εξολοθρεύσει» απολύοντας τον.

Για το προσχέδιο του THE TERMINATOR ο Cameron άντλησε έμπνευση από sci-fi ταινίες των 50s και 60s αλλά και από ταινίες της εποχής όπως το ανεπανάληπτο MAD MAX 2 του George Miller. Μάλιστα το αρχικό σενάριο έμπλεκε στην υπόθεση όχι έναν αλλά δυο Εξολοθρευτές. Ο πρώτος ήταν η κλασσική εκδοχή του T-800 την οποία και είδαμε στην ταινία. Ο δεύτερος Εξολοθρευτής πάλι θα ήταν φτιαγμένος από υγρό μέταλλο γεγονός που θα τον καθιστούσε κυριολεκτικά άτρωτο απέναντι στα συμβατικά όπλα. Ο Cameron όμως τελικά αντιλήφθηκε ότι η τεχνολογία της εποχής δεν θα του επέτρεπε να υλοποιήσει πειστικά αυτή την ιδέα και τελικά αποφάσισε να την θάψει, όχι όμως και οριστικά όπως ξέρουμε όλοι μας πλέον…

«I’d Buy That for a Dollar !»

Μπορεί η ατάκα «I’d buy that for a dollar» να ανήκει σε ένα άλλο κλασσικό ρομποτικό έπος, εκείνο του ROBOCOP του προβοκάτορα Paul Verhoeven, όμως ταιριάζει γάντι στην περίπτωση του «Εξολοθρευτή» μιας και ο Cameron πούλησε το σενάριο του κυριολεκτικά για ένα δολάριο !

Ο Cameron ουσιαστικά έδωσε τζάμπα τα δικαιώματα στην παραγωγό Gale Anne Hurd όμως υπό τον όρο ότι θα σκηνοθετούσε εκείνος την ταινία. Η Hurd, αφού τον έβαλε να ξανά επεξεργαστεί μερικά σημεία του σεναρίου, κανόνισε να αναλάβει την διανομή της ταινίας η ORION Pictures. Μάλιστα στα credits της ταινίας πετυχαίνουμε την Hurd και ως «σεναριογράφο» όμως σύμφωνα με τον ίδιο τον Cameron η τύπισσα δεν έγραψε ούτε μια αράδα… Η ORION πάντως έθεσε όρο ότι θα αναλάμβανε την διανομή της ταινίας αρκεί ο Cameron να εξασφάλιζε την χρηματοδότηση της από κάπου αλλού, γεγονός που συνέβη με την βοήθεια της Hemdale Pictures αλλά και του … Lance Henriksen !

O Cameron δεν είχε καμία διάθεση να ζητιανεύει για λεφτά τρέχοντας από εδώ και από κει και ήθελε να ξεμπερδεύει γρήγορα με την συμφωνία. Κάπως έτσι αποφάσισε να επιστρατεύσει τον ηθοποιό και προσωπικό του φίλο Lance Henriksen. Στην συνάντηση που είχε με τους χρηματοδότες του, ο Cameron έβαλε τον ηθοποιό να «εισβάλλει» μέσα στην αίθουσα του meeting, κλωτσώντας την πόρτα, και ντυμένος με δερμάτινο μπουφάν και με ψεύτικες χαρακιές στο πρόσωπο του ο Henriksen ξεκίνησε να συμπεριφέρεται σαν τον TERMINATOR ! Λίγη ώρα μετά ο Cameron έφευγε από την συνάντηση έχοντας εξασφαλίσει 6,5 εκατομμύρια δολάρια για την ταινία του.

cameront23dbat

«Sarah Connor ?»

Τώρα που φέρνω την εικόνα στο μυαλό μου, άνετα θα μπορούσα να φανταστώ τον Lance Henriksen στον ρόλο του T-8OO Model 101. Η ρεαλιστικά ανθρώπινη αλλά και άκρως τρομαχτική φάτσα του σε συνδυασμό με την χαρακτηριστική «μασάω γυαλόχαρτο για πρωινό» φωνή του θα μπορούσε να μας χαρίσει έναν άκρως απειλητικό Εξολοθρευτή. Τελικά ο Cameron τον ευχαρίστησε για την βοήθεια του προσφέροντας του τον μικρό αλλά άκρως απολαυστικό ρόλο του σκληρού μπάτσου.

Αν και πλέον είναι σχεδόν απίθανο να διανοηθούμε κάποιον πέρα του Arnold Schwarzenegger στον ρόλο της φονικής Μηχανής από το μέλλον, παραδόξως ο Arnold αρχικά επιλέχθηκε για να ενσαρκώσει τον χαρακτήρα του… Kyle Reese !  Η ORION ήθελε ένα μεγάλο όνομα στον πρωταγωνιστικό ρόλο και κυριολεκτικά επέβαλε στον Cameron να χρησιμοποιήσει τον Schwarzenegger ο οποίος εκείνη την εποχή είχε ξεκινήσει να χτίζει τον Μύθο του χάρη στο Conan The Barbarian. Ο Cameron ήταν ενοχλημένος από την επιλογή του Arnold μιας και πολύ σωστά θεωρούσε ότι το επιβλητικό του παρουσιαστικό θα επισκίαζε την εικόνα του Εξολοθρευτή του και για αυτό το λόγο στράφηκε σε ηθοποιούς όπως ο Mel Gibson αλλά και ο Sylvester Stallone ώστε να αναλάβουν τον ρόλο του T-800 μιας και θα φάνταζαν ισάξιοι αντίπαλοι του Schwarzenegger. Όταν αρνήθηκαν και οι δυο, το στούντιο πρότεινε στον Cameron τον … O.J. Simpson όμως ο σκηνοθέτης τον απέρριψε μιας και πίστευε ότι δεν θα ήταν πειστικός ως φονιάς… (Τραγική ειρωνεία.)

Τελικά ο απελπισμένος Cameron αποφάσισε να … «εξολοθρεύσει» τον Schwarzenegger στήνοντας έναν καυγά μεταξύ τους ! Όμως ευτυχώς λίγο πριν υλοποιήσει το πανούργο σχέδιο εξόντωσης της Αυστριακής Φονικής Μηχανής ξαφνικά ,επάνω σε μια συνάντηση που είχε με τον ηθοποιό, του ήρθε μια λαμπρή επιφοίτηση. Είπε στον Schwarzenegger να το βουλώσει για λίγο και ξεκίνησε να σκιτσάρει το πρόσωπο του σε ένα σημειωματάριο. Και κάπως έτσι ο σκηνοθέτης πήρε μια από τις πιο λαμπρές και κρίσιμες αποφάσεις στην ιστορία του κινηματογράφου : O  Arnold Schwarzenegger θα έπαιζε τον Εξολοθρευτή.

t1-_cameron_and_arnie_on-set

Κατά τραγική ειρωνεία αν και ο ρόλος του TERMINATOR απογείωσε την καριέρα του Arnie και ταυτίστηκε για πάντα μαζί του κολλώντας επάνω του σαν ζωντανός ιστός επάνω σε μεταλλικό ενδοσκελετό, ο ίδιος ο ηθοποιός τότε δεν είχε και την καλύτερη άποψη σχετικά με την ταινία. Σε μια συνέντευξη στα πλαίσια της προώθησης του CONAN ένας δημοσιογράφος παρατήρησε τα παπούτσια τα οποία φόραγε ο ηθοποιός, τα οποία ήταν τα ίδια παπούτσια που φόραγε ο T-800 στην ταινία και η απάντηση του Arnold ήταν : «Oh some shit movie I’m doing, take a couple weeks.». Το κορυφαίο όλων όμως ήταν το γεγονός ότι αρχικά ο Arnie ΔΕΝ ήθελε με τίποτα να χρησιμοποιήσει την (ιστορική πλέον) ατάκα  «I’ll be back» μιας και δυσκολευόταν να προφέρει το «i’ll» ! Μάλιστα ο τεράστιος μούλος προσπάθησε να πείσει τον Cameron ότι ένα αληθινό ρομπότ από το μέλλον δεν θα μίλαγε ποτέ έτσι και απλά θα έλεγε  «I will be back». Ο Cameron του είπε απλά να πει την γαμημένη την ατάκα όπως ακριβώς ήταν γραμμένη στο σενάριο και σήμερα πλέον αποτελεί αναπόσπαστο και διαχρονικό κομμάτι του Μύθου του Schwarzenegger μιας και την έχει χρησιμοποιήσει στις περισσότερες μετέπειτα ταινίες του !

Τελικά ο Michael Biehn μπάλωσε το κενό που είχε δημιουργηθεί στον ρόλο του Kyle Reese και η επιλογή του αποδείχτηκε λίρα εκατό. Ο Biehn αποτέλεσε έναν «action hero» της διπλανής πόρτας. Μας έδωσε έναν χαρακτήρα γενναίο και ηρωικό, αφοσιωμένο στην δύσκολη αποστολή που έχει αναλάβει όμως ταυτόχρονα ήταν εξαιρετικά ανθρώπινος, τραγικός και ευάλωτος. Ο Reese παρά τα χαρίσματα του ποτέ του δεν φαντάζει ως ισάξιος αντίπαλος για τον Εξολοθρευτή και ουσιαστικά αναδεικνύει την τεράστια απειλή του T-800 :  «Listen, and understand! That Terminator is out there! It can’t be bargained with. It can’t be reasoned with. It doesn’t feel pity, or remorse, or fear. And it absolutely will not stop… ever, until you are dead!» 

 

Απλά φαντάσου τον Σταλόνε να ξεστομίζει αυτές τις ατάκες… Δεν υπήρχε περίπτωση να είχαν το ανάλογο αντίκτυπο επάνω στον θεατή.

Αυτή η θνητότητα του Biehn είναι ένας από τους δυο βασικούς λόγους για τους οποίους καταλήγεις πραγματικά να αγωνιάς και να νοιάζεσαι για την μοίρα των χαρακτήρων της ταινίας. Και κάπως έτσι φτάνουμε στον δεύτερο βασικό λόγο που είναι η παρουσία της εξαιρετικής Linda Hamilton η οποία όσο οξύμωρο και αν ακούγεται είναι η πραγματική πρωταγωνίστρια του THE TERMINATOR.

«Thank you, Sarah, for your courage through the dark years.»

sa

Μπορεί στο μέλλον η μεγαλύτερη απειλή για τις Μηχανές να ακούει στο όνομα John Connor όμως το πρώτο TERMINATOR είναι από την αρχή μέχρι το τέλος η Ιστορία της Sarah Connor.

Η Sarah μας συστήνεται ως ένας χαρακτήρας γλυκός, ακίνδυνος και ευάλωτος. Μια, όχι και τόσο καλή, σερβιτόρα που σε 100 χρόνια κανείς δεν θα νοιάζεται για την ζωή της. Η τουλάχιστον έτσι νομίζει… Ο Cameron μπορεί μέσω του Εξολοθρευτή του να βάζει στο στόχαστρο την όμορφη και φαινομενικά αδύναμη Sarah, όμως πολύ έξυπνα ποτέ του δεν την περιορίζει στον ρόλο της «νεανίδας που διατρέχει έναν θανάσιμο κίνδυνο», αν και θα μπορούσε άνετα να το κάνει. Η κίνηση αυτή σε συνδυασμό με την «καθημερινή και ανθρώπινη» ερμηνεία της Linda Hamilton προσδίδει μια τεράστια βαρύτητα και ουσία στον χαρακτήρα. Ταυτόχρονα όμως πολύ έξυπνα δίνει πνοή και στον χαρακτήρα του Kyle Reese μιας και η μεταξύ τους χημεία λειτουργεί ιδανικά και δίνει την απαραίτητη βαρύτητα στις μεταξύ τους σκηνές. Αυτή την χημεία ο Cameron την εκμεταλλεύεται μαεστρικά για να αναδείξει την ιστορία του και να της δώσει ρομαντισμό αλλά και τραγικότητα. Η ερωτική σκηνή μεταξύ Biehn και Hamilton δεν είναι η κλασσική και κλισέ σκηνή σεξ που έπρεπε να μπαίνει σε κάθε ταινία δράσης ή τρόμου των 80s και 90s μόνο και μόνο για να λέμε ότι είδαμε και μια σκηνή σεξ. Αντίθετα η σκηνή αυτή αποτελεί ίσως το πιο ανατρεπτικό και ιδιοφυΐες κεφάλαιο της ιστορίας του THE TERMINATOR. Η στιγμή που συνειδητοποιείς ότι ο Kyle Reese, ο τύπος τον οποίο στέλνει ο ίδιος ο John Connor πίσω στο παρελθόν για να σώσει την μητέρα του και κατά συνέπεια τον ίδιο του τον εαυτό, είναι ο πατέρας του … John Connor, είναι μια από τις πιο απόλυτα «ΤΙ ΣΤΟΝ ΔΙΑΟΛΟ ?!» κινηματογραφικές αποκαλύψεις. Είναι η πιστοποίηση της τελειότητας και του μεγαλείου του σεναρίου του Cameron. Ταυτόχρονα είναι και ένα από τα πιο όμορφα και τραγικά κεφάλαια του. Η Sarah Connor ακούει την τραγική «ζωή» του Kyle Reese στο μέλλον, που ελάχιστη ανθρωπιά περιλαμβάνει μέσα στην σκληρή και αιματηρή ρουτίνα της, και αποφασίζει να του χαρίσει το απόλυτο δώρο, ένα συναίσθημα που ο Reese δεν γνώρισε ποτέ του : Την αγάπη.

Και φυσικά έχουμε και την Sarah Connor του φινάλε όπου η ηρωίδα επιτέλους αρχίζει να σφυρηλατείται στο άτομο το οποίο θα έχει ανάγκη η ανθρωπότητα στα σκληρά χρόνια που έρχονται. Η εξέλιξη του χαρακτήρα μέσα από την εξέλιξη της ιστορίας αν και εντυπωσιακή έρχεται με μια απίστευτη φυσικότητα και πειστικότητα. Η Linda Hamilton πιάνει ιδανικά τον παλμό μιας νεαρής κοπέλας που καλείται να επεξεργαστεί και να αντεπεξέλθει την παράνοια όλων αυτών που συμβαίνουν γύρω της και στο τέλος επιβιώνει και παίρνει την απόφαση της . Η Sarah Connor αποφασίζει να αφήσει τα πάντα πίσω της και για χάρη του γιου της αλλά και ολόκληρης της ανθρωπότητας αποφασίζει να πάρει τον δρόμο της. Γνωρίζει ότι η «καταιγίδα» έρχεται προς το μέρος της και αποφασίζει να κινηθεί μακριά της ή ίσως και κατευθείαν μέσα της…

 

Και κάπως έτσι ο Cameron ντύνει την τελευταία του σκηνή με ελπίδα αλλά και αμφιβολία και με την συνοδεία της επιβλητικής μουσικής του Brad Fiedel μας χαρίζει ένα υπέροχα ιδανικό φινάλε.

«Nice Night for a Walk» 

Όμως το THE TERMINATOR είναι μια ταινία άψογη σε όλα της τα σημεία. Ο Cameron συνδυάζει με απίστευτο τρόπο την αισθητική μιας Slasher/Horror ταινίας με την αδρεναλίνη μιας στιβαρής action ταινίας και ταυτόχρονα μας δίνει μερικές εφιαλτικές sci-fi εικόνες από ένα ζοφερό μέλλον. Σκηνές όπως το Μακελειό μέσα στο αστυνομικό τμήμα προσφέρουν άπλετη ψυχαγωγική δράση ενώ ακόμα θυμάμαι την απόλυτη φρίκη που είχα νιώσει πιτσιρικάς όταν είδα την σκηνή όπου ο Εξολοθρευτής αυτο-επισκευάζει το χέρι και το μάτι του…

 

Τα εξαιρετικά πρωτοποριακά για την εποχή εφέ στέκουν άξια ακόμη και σήμερα ενώ ο Cameron τους προσέδωσε και τρομερό ρεαλισμό επιστρατεύοντας σκηνές όπως εκείνη όπου το πληγωμένο συνθετικό δέρμα του T-800 αρχίζει να σαπίζει και να ζέχνει, δίνοντας μας με αυτό το τρόπο μια άκρως ρεαλιστική απεικόνισης ενός Cyborg. Μέχρι και η ατάκα «Fuck You Asshole» που την ακολουθεί βγάζει απόλυτο νόημα μιας και το γεγονός ότι βρίσκεται μέσα στις «πιθανές απαντήσεις» στον προγραμματισμό του Εξολοθρευτή πιθανότατα μας δίνει μια κατατοπιστική ματιά του πως αντιλαμβανόταν το SKYNET το ανθρώπινο είδος…

 

Μπορεί το φινάλε του THE TERMINATOR να ήταν το ιδανικό φινάλε για μια άψογη και ολοκληρωμένη,σε όλους τους τομείς ,ταινία όμως σε καμία περίπτωση δεν ήταν και απόλυτο. Δεν άφηνε υποσχέσεις για ένα sequel όμως ούτε του έκλεινε την πόρτα. Και αυτό έδωσε την δυνατότητα στον James Cameron να βάλει το SKYNET σε «sleep mode» για αρκετά χρόνια και πολύ συμβολικά να περιμένει να εξελιχθεί η τεχνολογία ώστε να του δώσει επιτέλους την δυνατότητα να απεικονίσει όλα τα στοιχεία του σύμπαντος του TERMINATOR τα οποία το έτος 1984 δεν του τα επέτρεψε. Η χρονιά όπου το SKYNET τελικά θα τεθεί σε λειτουργία και θα τοποθετήσει την ανθρωπότητα ένα βήμα πριν τον ολοκληρωτικό αφανισμό έμελλε να είναι το 1991…

Όμως το κεφάλαιο της «Μέρας της Κρίσης» θα το εξετάσουμε στο δεύτερο μέρος του αφιερώματος μας. Επίσης έστω και στο τέλος μην ξεχάσουμε να αναφέρουμε και τον θεούλη τον Bill Paxton ο οποίος με την α λα … Johnny Rotten σύντομη εμφάνιση του ξεκίνησε να χτίζει τον δικό του μικρό προσωπικό Μύθο ως ο τυπάς που έχει εμφανιστεί και στα τρία μεγάλα sci-fi/Horror franchises μιας και έχει παίξει και στα ALIENS και το απολαυστικό PREDATOR 2 !

We’ll Be Back ! 

the-terminator

 

 

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: