Ghost In The Shell : Βγάζουμε το «φάντασμα» μέσα από το κέλυφος.

by Αντρέι Κοτσεργκίν 

Στα τέλη των 90s οι (τότε) αδελφοί  Wachowski έπιασαν τον παραγωγό Joel Silver και τον ανάγκασαν να δει μια anime ταινία. Μόλις η μικρή ιδιωτική αυτή προβολή έλαβε τέλος, τα δυο άκρως ενθουσιασμένα αδέλφια του δήλωσαν «θέλουμε να το κάνουμε αυτό στ’αλήθεια! » . Και κάπως έτσι γεννήθηκε μια από τις πιο γαμάτες, αγαπημένες αλλά και επιδραστικές σύγχρονες sci-fi ταινίες, το THE MATRIX. Η ταινία των Wachowskis έσπασε τα ταμεία, μάγεψε και συντάραξε το μάτι του, ανυποψίαστου τότε, θεατή με τα φοβερά εφέ και την εξωπραγματική Cyberpunk αισθητική της, γέννησε δυο όχι και τόσο καλά sequels και είναι και ο βασικός λόγος που σήμερα οι περισσότερες ταινίες επιστημονικής φαντασίας και δράσης είναι τιγκαρισμένες στο slow motion… Ναι οι Wachowskis είχαν όραμα και πρόγραμμα και δικαιώθηκαν πανηγυρικά και ας μην ήταν η συνέχεια ανάλογη. Όμως το όραμα αυτό οφείλεται σε τεράστιο βαθμό σε ένα «φάντασμα» που για μια στιγμή κατέλαβε το μυαλό τους και τους έστρεψε προς την σωστή κατεύθυνση. Και το «φάντασμα» αυτό ήταν η anime ταινία που έδειξαν στον Silver, το υπέροχο Ghost In The Shell του Ιάπωνα σκηνοθέτη Mamoru Oshii.

25931_ghost_in_the_shell

Στο, όχι και τόσο μακρινό πλέον, 2029 η εξέλιξη της τεχνολογίας και της τεχνητής νοημοσύνης αρχίζει να εξαφανίζει τα όρια μεταξύ του πραγματικού κόσμου και της εικονικής πραγματικότητας. Οι άνθρωποι έχουν πλέον την δυνατότητα να συνδέονται με υπολογιστές χάρη σε ειδικά κατασκευασμένα κυβερνητικά σώματα και να αποκτούν δυνάμεις και ικανότητες που ξεπερνάνε εκείνες της ανθρώπινης φύσης. Αυτά τα σώματα είναι γνωστά και ως «κέλυφος». Η συνείδηση/ψυχή  που μπαίνει σε ένα τέτοιο σώμα χαρακτηρίζεται ως «φάντασμα». Αυτή η τρομερή δυνατότητα μπορεί να δίνει στην ανθρωπότητα ένα σωρό πλεονεκτήματα και προοπτικές όμως ελοχεύει και φοβερούς κινδύνους μιας και δίνει την δυνατότητα στους  χάκερς να εισβάλλουν στο «φάντασμα» ενός ανθρώπου και να τον εκμεταλλευτούν προς όφελος τους. Ο πιο διαβόητος από αυτούς τους χάκερς είναι ο μυστηριώδης τρομοκράτης γνωστός μονάχα με το παρατσούκλι Puppet Master. Για να αντιμετωπιστεί αυτή η απειλή η Κυβέρνηση στέλνει στο κατόπι του τρομοκράτη μια ειδική ομάδα πρακτόρων που ειδικεύεται σε τέτοιες υποθέσεις. Αρχηγός της ομάδας είναι η σκληροτράχηλη ταγματάρχης Motoko Kusanagi. Η Kusanagi θα καταφέρει να εντοπίσει τον Puppet Master όταν όμως εκείνος της κάνει μια απρόσμενη και ασυνήθιστη πρόταση η Kusanagi θα αρχίσει να έχει αμφιβολίες σχετικά με την πραγματικότητα στην οποία ζει…

Βασισμένο στο ομώνυμο Seinen manga του συγγραφέα και σχεδιαστή  Masamune Shirow το Ghost In The Shell κυκλοφόρησε το 1995 και κατόρθωσε να επαναπροσδιορίσει όχι μονάχα τις anime ταινίες αλλά και τον sci-fi κινηματογράφο χάρη στην έντονη και μοναδική Cyberpunk ατμόσφαιρα του. Ο σκηνοθέτης Mamoru Oshii πάντρεψε δυο διαφορετικά είδη animation δίνοντας με αυτό τον τρόπο στην ταινία του έναν απίστευτο ρεαλισμό και μια πολύ γήινη ατμόσφαιρα που όμως δεν έπαυε να έχει αυτό το εξωπραγματικό ύφος ενός anime. Ταυτόχρονα έδωσε τεράστια βάση στις λεπτομέρειές που ενισχύουν τον ρεαλισμό της ταινίας κάτι που φαίνεται σε σκηνές όπως στην μεγάλη μάχη με το τάνκ προς το τέλος της ταινίας όπου βλέπουμε τις σφαίρες που εκτοξεύονται να αστράφτουν όταν πετύχουν μέταλλο όχι όμως και όταν πετύχουν τσιμέντο αλλά και στον σχεδόν επίπονο για τον θεατή τρόπο με τον οποίο καταστρέφεται το σώμα της ηρωίδας . Οι μικρές αυτές πινελιές είναι που θα σε κάνουν να ξεχάσεις πολλές φορές ότι βλέπεις μια animated ταινία και όχι ένα live action φιλμ.

Το Ghost In The Shell δεν είναι ένα ακόμη τυπικό anime που στηρίζεται στην έντονη βία και τις προκλητικές γυμνές σκηνές και ας περιλαμβάνει και τα δυο. Ο σκηνοθέτης Oshii μαζί με τον σεναριογράφο Kazunori Itō δίνουν ,πολύ έξυπνα, πρώτα έμφαση στην ιστορία τους και την θεματολογία που την περικλείει αλλά και τους χαρακτήρες τους και αφήνουν την δράση να έρθει μέσα από την εξέλιξη της πλοκής και δεν στην χώνουν απλά για να σε εντυπωσιάσουν. Οι σκηνές δράσης έχουν ένταση και είναι άκρως αιματηρές όμως επειδή ακριβώς δεν μονοπωλούν την οθόνη καταλήγουν να έχουν αντίκτυπο επάνω σου. Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για τις γυμνές σκηνές που όχι μόνο δεν λειτουργούν ως  οθφαλμόλουτρο, όπως γίνεται στα περισσότερα anime, αλλά αντίθετα παίζουν τον ρόλο τους τόσο στην υπόθεση όσο και στην αισθητική της ταινίας. Η σκηνή του intro όπου βλέπουμε να κατασκευάζεται το γυμνό σώμα της Kusanagi έχει έναν σχεδόν μυσταγωγικό χαρακτήρα και σου δίνει μια πολύ χαρακτηριστική εικόνα του σύμπαντος στο οποίο διαδραματίζεται η ιστορία.

 

Όμως εκείνο που πάντα με γοήτευε στο συγκεκριμένο anime είναι ο τρόπος με τον οποίο ο σκηνοθέτης μας παρουσιάζει την φουτουριστική πόλη όπου λαμβάνει μέρος η ιστορία. Ο Oshii θέλοντας να απεικονίσει μια μελλοντική μεγαλούπολη όπου το παλιό συναντά το καινούργιο βάσισε τα σχέδια του επάνω στην πόλη του Χονγκ Κονγκ και πραγματικά το αποτέλεσμα είναι χαοτικά μεγαλοπρεπές. Τα μακρόσυρτα πλάνα του σε συνδυασμό με την αμήχανα επιβλητική μουσική του  Kenji Kawai πραγματικά θα σε κάνουν να σκαλώσεις με τα αστικά τοπία με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που σε σκάλωνε ο Ridley Scott στο ανεπανάληπτο BLADE RUNNER με την πολυπολιτισμική πόλη του Λος Άντζελες . Και το γεγονός ότι ένα anime μπορεί να σταθεί στο ίδιο ύψος μαζί με την ίσως καλύτερη και πιο επιδραστική sci-fi ταινία όλων των εποχών αποτελεί το καλύτερο παράσημο για τον σκηνοθέτη του Ghost In The Shell.

gis

 

Πέρα όμως από το μεγαλοπρεπές οπτικό κομμάτι η ταινία του Oshii έχει και μια δυνατή και πανέξυπνη θεματολογία που ίσως να αποδείχτηκε και τελικά προφητική. Η εξέλιξη της A.I., η δυνατότητα του ανθρώπου να μπορεί να συνδέεται απευθείας με τους υπολογιστές και να λαμβάνει μέσα σε δευτερόλεπτα τις πληροφορίες που θέλει μπορεί στην αληθινή ζωή να μην βρίσκονται ακόμα στο ίδιο επίπεδο με εκείνο της ταινίας όμως δεν θα ήταν καθόλου υπερβολικό να πούμε ότι συστηματικά οδεύουμε προς αυτό το μέλλον και μάλιστα οι περισσότεροι από εμάς το  προσμένουμε με ανησυχητική ανυπομονησία… Όμως το Ghost In The Shell δεν κάνει φιλοσοφικά ερωτήματα μονάχα σχετικά με την τεχνολογική μας εξέλιξη. Το φιλμ μέσα από τα καλώδια, τα μηχανικά εξαρτήματα και τα ψηφιακά του δεδομένα στο τέλος είναι μια μελέτη της ανθρώπινης φύσης και της μοναδικότητας της.

Η επίδραση που είχε το φιλμ του Mamoru Oshii στους  Wachowskis και το σύμπαν του THE MATRIX γίνεται ξεκάθαρη από τους τίτλους αρχής των δυο ταινιών. Τα δυο αδέλφια όντως δανείστηκαν αρκετά στοιχεία από την θεματολογία του Ghost In The Shell ενώ δεν ντράπηκαν να ξεπατικώσουν και μερικές σκηνές. Αυτό ενισχύει την αξία του σπουδαίου anime όμως σε καμία περίπτωση δεν αναιρεί και την αξία της πρώτης ανυπέρβλητης ταινίας MATRIX που στην τελική έχει τα δικά της μοναδικά και φοβερά πράγματα να σου πει. Απλά οι Wachowskis θα μπορούσαν να πουν και ένα «ευχαριστώ» στον Oshii και στην ταινία του στα credits…

Κατά τραγική ειρωνεία βλέποντας όλα αυτά τα trailers και teasers της επερχόμενης live action κινηματογραφικής μεταφοράς του Ghost In The Shell που θα έχει την Scarlet (Τι «ποία Scarlet ?» ρε μια είναι η Scarlet.) σε πρωταγωνιστικό ρόλο, στο μυαλό μου η πρώτη εικόνα που μου ήρθε ΔΕΝ ήταν εκείνη του anime αλλά του… THE MATRIX. Να που τελικά οι κινηματογραφικές επιρροές κάνουν και αυτές τον κύκλο τους !

ghost-in-the-shell

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: