SCALPED : Ξενάγηση στον βίαιο αλλά και ρομαντικό κόσμο του Καταυλισμού Prairie Rose.

by Αντρέι Κοτσεργκίν 

Καλώς όρισες στον Καταυλισμό του Prairie Rose. Το μέρος όπου η εγκληματικότητα και ο αλκοολισμός βασιλεύουν και τα όνειρα σου ποδοπατούνται ανελέητα το ένα πίσω από το άλλο. Αν είσαι λιγόψυχος σου συνιστώ να την κάνεις από αυτό το μέρος και γρήγορα μάλιστα. Αλλιώς πιάσε μια εξάδα φτηνιάρικες ινδιάνικες μπύρες και κάτσε δίπλα στην φωτιά να σου διηγηθώ την ιστορία του SCALPED. 

scalped-dash-bad-horse

Ύστερα από 15 ολόκληρα χρόνια ο Dashiel Bad Horse, απόγονος της Ινδιάνικης φυλής των Λακότα, επιστρέφει στο «σπίτι» του, τον καταυλισμό Prairie Rose. Γιατί ο Dash γύρισε σε ένα μέρος το οποίο σιχαίνεται με όλο του το είναι και στο παρελθόν είχε υποσχεθεί να μην ξαναπατήσει ποτέ το πόδι του εκεί ? Υπάρχει ένας πολύ καλός λόγος για αυτό. Ο Dashiel Bad Horse είναι μυστικός πράκτορας του FBI και έχει μια αποστολή : Να εισχωρήσει στην εγκληματική οργάνωση του φοβερού και αδίστακτου Red Crow , να συλλέξει αποδεικτικά στοιχεία που να πιστοποιούν την συμμετοχή του στα αμέτρητα εγκλήματα που έχει κάνει και να φροντίσει ώστε να βρεθεί πίσω από τα κάγκελα. Για τον Bad Horse δεν υπάρχει η επιλογή της αποτυχίας μιας και ο προϊστάμενος του (και μεγάλος Μαλάκας) πράκτορας Nitz έχει ένα αρκετά κακό παρελθόν με τον Red Crow και επιθυμεί διακαώς και με κάθε κόστος να τον δει να καταστρέφεται. Πως όμως θα το κατορθώσει αυτό ο θερμοκέφαλος και πικρόχολος Bad Horse χωρίς να αποκαλυφτεί η αληθινή του ταυτότητα ?

sc

Ο Dash αποφασίζει να ακολουθήσει μια πολύ άμεση προσέγγιση. Παίρνει τα nunchaku του και αρχίζει να σκάει μύτη σε όλα τα στέκια-βιτρίνες του Red Crow και να σαπίζει κοσμάκη στο ξύλο. Όπως είναι αναμενόμενο δεν θα αργήσει να τραβήξει την προσοχή του «Νονού» του καταυλισμού ο οποίος διατάζει να φέρουν τον ενοχλητικό Bad Horse ενώπιον του. Όμως προς μεγάλη έκπληξη του Dash, o Red Crow δεν τον σκοτώνει, ούτε καν τον απειλεί. Αντίθετα του προσφέρει την δουλεία του σερίφη του καταυλισμού ! Βλέπεις μέσα σε αυτά τα 15 χρόνια ο Red Crow αποφάσισε ότι θέλει να γίνει ένας διαφορετικός άνθρωπος. Δεν θέλει πια να είναι ένας αδίστακτος φονιάς-γκάνγκστερ αλλά ένας επιχειρηματίας-ηγέτης της φυλής του, νόμιμος και δίκαιος. Και για αυτό το λόγο αποφασίζει να φτιάξει ένα πολυτελέστατο καζίνο στην μέση του καταυλισμού. Για τον Red Crow το καζίνο αυτό είναι ένα σύμβολο της ανάπτυξης, το μέσο για να βγει η φυλή των Λακότα από τον κοινωνικό βούρκο μέσα στον οποίο την καταδίκασαν οι Λευκοί να ζει. Όμως υπάρχουν αρκετοί ντόπιοι που δεν θέλουν το καζίνο μιας και θεωρούν ότι προσβάλει και εξευτελίζει τις παραδόσεις και τα ιδανικά της φυλής τους. Ο Red Crow σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει τον πικρόχολο σερίφη Bad Horse για να τους κουμαντάρει. Όταν όμως ο τελευταίος μαθαίνει ότι η ίδια του η μητέρα είναι η αρχηγός των ακτιβιστών τα πράγματα θα γίνουν αρκετά περίπλοκα. Ο Dash καλείται να αποφασίσει τι άνθρωπος θέλει να είναι και αν θα αποδεχτεί τις ρίζες και το παρελθόν του ή αν θα τα απαρνηθεί όλα και θα χαράξει το δικό του σκληρό και αιματηρό μονοπάτι. Από την άλλη ο Red Crow αρχίζει και αμφιταλαντεύεται μεταξύ της νέας «νόμιμης» ζωής του και του εγκληματικού παρελθόντος του. Μέσα σε όλα αυτά κάνει την εμφάνιση της η προβληματική του κόρη Gina η οποία δείχνει να έλκεται από το ταμπεραμέντο του Bad Horse αλλά και ο μυστηριώδης Catcher, ένας αλκοολικός μισότρελος και ερημίτης Ινδιάνος ο οποίος παρατηρεί τους ήρωες και τα γεγονότα που τους περιβάλλουν και δείχνει να σχεδιάζει κάτι για εκείνους.

sc2

Όπως είχα γράψει και στο αφιέρωμα για το SOUTHERN BASTARDS, ο Jason Aaron κατανοεί απόλυτα τον Αμερικάνικο Νότο. Έχοντας μεγαλώσει στην Αλαμπάμα ο συγγραφέας ξέρει τον Νότο με τα καλά του και τα στραβά του. Μπορεί και σου αποδίδει την γοητεία που αποπνέει όμως ποτέ του δεν στην σερβίρει μέσα από ένα παραμυθένιο, ψεύτικο, πρίσμα. Ο Aaron σου δίνει μια εικόνα του Νότου ρεαλιστική και αληθινή, χωρίς υπερβολές, επειδή ξέρει ότι υπάρχουν ψήγματα γοητείας και ρομαντισμού εκεί μέσα που θα σου κεντρίσουν το ενδιαφέρον. Ταυτόχρονα όμως δεν παραμελεί να σου θυμίσει ότι ο Νότος μπορεί είναι και ένα αρκετά οπισθοδρομικό και επικίνδυνο μέρος. Και στο SCALPED αυτός ο κίνδυνος είναι διάχυτος στις περισσότερες σελίδες όμως αυτή τη φορά προέρχεται όχι μέσα από την στενομυαλιά των άξεστων Redneck βλάχων της Κομητείας Crow, όπως στο SOUTHERN BASTARDS, αλλά μέσα από τους πικρόχολους και παρηκμασμένους Ιθαγενείς Αμερικανούς του καταυλισμού Prairie Rose.

Ξέχασε την άγρια και ρομαντική εικόνα που έχεις για τους Ινδιάνους μέσα από τις ταινίες του Hollywood. Οι Ινδιάνοι του SCALPED είναι προσγειωμένοι με τα μούτρα στην σκληρή και διόλου κινηματογραφική σύγχρονη πραγματικότητα. Καταδικασμένοι στο Κολαστήριο του Prairie Rose, ενός καταυλισμού που μαστίζεται από τον αλκοολισμό, τις καταχρήσεις και την εγκληματικότητα, οι Ινδιάνοι αυτοί δεν κυνηγάνε βίσωνες ανέμελοι στα βουνά, ούτε περνάνε τον χρόνο τους πλέκοντας χάντρες. Δεν καπνίζουν την πίπα της ειρήνης αλλά μονάχα crack pipes. Για να επιβιώσεις στο Prairie Rose υπάρχουν τρεις επιλογές : Να φυτοζωείς κατεβάζοντας τεράστιες  ποσότητες αλκοόλ και να ζεις με το επίδομα της πρόνοιας, να καταφύγεις στο έγκλημα (οργανωμένο και μη) ή να σηκωθείς να φύγεις από κει και να μην ξαναγυρίσεις ποτέ όπως έκανε κάποτε και ο Dashiel Bad Horse. Όμως ο κεντρικός μας «ήρωας» αναγκάζεται να επιστρέψει σε αυτό το μέρος, παρά την θέληση του, και δεν είναι καθόλου χαρούμενος για αυτό.

Στο SCALPED ο Aaron σου δίνει έναν πρωταγωνιστή ο οποίος ενώ φαινομενικά είναι ο απόλυτος Badass, ένας σκληροτράχηλος Ινδιάνος πράκτορας του FBI με γνώσεις κουνγκ-φου ο οποίος πλακώνει καθάρματα με τα nunchaku του, όμως πολύ δύσκολα θα τον συμπαθήσεις. Ο Bad Horse παρά την δύναμη και το επάγγελμα του φαντάζει ελάχιστα έως καθόλου ηρωικός. Περισσότερο σου θυμίζει ένα μπερδεμένο και οξύθυμο παιδί που δεν ξέρει τι θέλει από την ζωή του με αποτέλεσμα να του φταίνε όλοι και όλα. Του φταίνε οι ρίζες του, του φταίει ο προϊστάμενος του, του φταίει η μητέρα του, του φταίει η γκόμενα του…Ειλικρινά φαντάζει σχεδόν αδύνατο να συμπάσχεις με έναν τέτοιον τύπο. Και όμως στο τέλος καταλήγεις να το κάνεις και να πονάς για εκείνον επειδή ακριβώς φαντάζει εξαιρετικά ευάλωτος και ανθρώπινος. Και αυτή την ανθρωπιά ο συγγραφέας την αναδεικνύει σε όλους τους βασικούς του χαρακτήρες. Οι «ήρωες» του SCALPED είναι άνθρωποι κατεστραμμένοι που κουβαλάνε τους δικούς τους ξεχωριστούς δαίμονες. Μερικοί έχουν καλοσύνη μέσα τους και μερικοί όχι. Όμως ακόμα και οι πιο καλοί από αυτούς αναγκάζονται να κάνουν επαίσχυντες, αμφιλεγόμενες και ίσως και κατακριτέες πράξεις επειδή τους αναγκάζει το περιβάλλον γύρω τους να καταφύγουν σε αυτές. Όλοι οι χαρακτήρες που σου παρουσιάζει ο Aaron έχουν την προσωπικότητα, τα κίνητρα και τα όνειρα τους. Ελάχιστα από αυτά τα όνειρα θα πραγματοποιηθούν στο τέλος και ακόμα περισσότερα θα μετατραπούν σε εφιάλτες. Και αυτή η αυθεντική , βγαλμένη από την αληθινή ζωή, τραγικότητα που χαρακτηρίζει τους, διόλου ηρωικούς, «ήρωες» του SCALPED είναι μια αίσθηση που σου μένει όσο διαβάζεις το comic και θα σου μείνει και για πολύ καιρό αφού το ολοκληρώσεις.

scalp

Όμως ο Aaron δεν ξεχνάει ότι στην τελική γράφει ένα comic και ότι τα comics πρέπει να είναι ψυχαγωγικά. Το SCALPED είναι ένα crime comic που διακατέχεται από μια έντονη νεο-western αισθητική ενώ και στα τραγικά πρόσωπα των πρωταγωνιστών του διακρίνεις και μερικές νουάρ πινελιές. Η δράση και η βία δεν λείπουν από αυτό το comic και έχουν ένταση και ρεαλισμό. Εμφανίζονται σποραδικά αλλά σε καλές δόσεις με αποτέλεσμα να σε ψυχαγωγούν αλλά ταυτόχρονα και να εξυπηρετούν και να αναδεικνύουν την κεντρική ιστορία.

Από το SCALPED περνάνε διάφοροι επικίνδυνοι τύποι. Βλέπουμε έναν καταπιεσμένο ομοφυλόφιλο μπράβο-φονιά ο οποίος ξεκληρίζει τους εχθρούς του εργοδότη του Red Crow με τρομακτική ακρίβεια, έχουμε τον ίδιο τον Red Crow ο οποίος όταν το θέλει μπορεί να γίνει ένας εξαιρετικά αδίστακτος και αποτελεσματικός τύπος, έχουμε μια συμμορία από Ινδιάνους γκάνγκστερς που έχουν κάψει τις μούρες τους με αποτέλεσμα να θυμίζουν φρικιαστικές, κινούμενες μαύρες νεκροκεφαλές, έχουμε μια συμμορία από Χμονγκ που έχουν για ηγέτη έναν σαδιστή μικροσκοπικό γεράκο, κατάλοιπο του πολέμου του Βιετνάμ, ο οποίος απολαμβάνει να βασανίζει τα θύματα του με τους πιο μακάβριους τρόπους και φυσικά έχουμε και τον ίδιο τον Bad Horse που είναι πάντα πρόθυμος να ανοίξει μερικά κεφάλια για να ξεθυμάνει. Πρόσθεσε σε αυτά και αρκετές σκηνές καταχρήσεων και σεξ και έχεις μια καλή ιδέα του τι θα παρακολουθήσεις. Ειλικρινά το μοναδικό παράπονο που έχω από αυτό το comic είναι ότι δεν είδαμε αρκετά σκαλπ να αποχαιρετάνε τα κρανία που κάλυπταν…

scalpeldwhirr

Όμως αυτό που πραγματικά εκτιμούσα πάντα στο SCALPED είναι ότι ποτέ κατά την διάρκεια του ο Aaron δεν σου πουλάει ψεύτικη κοινωνική ευαισθησία και …»πολίτικαλ κορέκτνες»….

Πολλοί από τους Ιθαγενείς Αμερικανούς χαρακτήρες του είναι άξεστοι μπεκρούλιακες εγκληματίες ή ρεμάλια που βαριούνται να δουλέψουν. Οι διάλογοι μεταξύ τους χαρακτηρίζονται από έντονες βωμολοχίες,ρατσισμό και σεξισμό ενώ και η ζωή στον καταυλισμό του Prairie Rose μόνο ειδυλλιακή δεν φαντάζει. Ταυτόχρονα ο Aaron αν και αφήνει νύξεις ότι οι «πολιτισμένοι» Λευκοί ευθύνονται για μεγάλο μέρος αυτής της κατάντιας των Ινδιάνων, ποτέ του δεν παίρνει ξεκάθαρη θέση. Αντίθετα επιλέγει να μας παρουσιάσει αυτή την κοινωνική-φυλετική διαμάχη μέσα από την οπτική ματιά ενός νηφάλιου παρατηρητή. Οι Ινδιάνοι κατηγορούν τους Λευκούς, οι Λευκοί κατηγορούν τους Ινδιάνους όμως στην πραγματικότητα μοιράζονται ισάξια το βάρος της κατάστασης τους. Ταυτόχρονα όλο αυτό προσδίδει έναν εξαιρετικό ρεαλισμό στο περιβάλλον του. Ειλικρινά θα μπορούσες να διανοηθείς έναν καταυλισμό που τα βασικά θέματα συζήτησης θα ήταν ο φεμινισμός, ο ρατσισμός και οι … Βίγκαν ?

Όμως ο Aaron δεν παραλείπει να εκφράσει και τον θαυμασμό του για τις διάφορες φυλές των Ιθαγενών Αμερικανών και αναδεικνύει πολλά και διάφορα πολιτιστικά στοιχεία των παραδόσεων και της κουλτούρας τους, διατηρώντας έτσι μια μικρή αίσθηση ρομαντισμού και υπερηφάνειας.

sc3

Φυσικά τίποτε από όλα αυτά που μας παρουσιάζει ο Jason Aaron στην ιστορία του δεν θα είχαν την ίδια βαρύτητα αν δεν είχε τον εξαιρετικό R. M. Guéra στο πλευρό του. 

Ο Guéra με τα μολύβια του αιχμαλωτίζει την παρακμή και την εξαθλίωση του Prairie Rose και των κατοίκων του, μας δίνει μερικές άκρως ωμές σκηνές βίας, προσδίδει πόνο και θλίψη στα πρόσωπα των χαρακτήρων του ενώ κατορθώνει να αποτυπώσει με μοναδικό τρόπο την μυστηριώδη ομορφιά που περιβάλλει και χαρακτηρίζει την κουλτούρα των Ινδιάνων. Η τέχνη του είναι γκρίζα, «βρώμικη», ρεαλιστική αλλά και ταυτόχρονα απόκοσμη και στο τέλος καταλήγει εξαιρετικά συγκινητική, σκληρή αλλά και όμορφη.

banner_scalpedreview

Το SCALPED κυκλοφόρησε για πρώτη φορά τον Γενάρη του 2007 από την Vertigo Comics και αριθμεί συνολικά 60 τεύχη. Το comic απέσπασε στην πλειοψηφία του διθυραμβικές κριτικές. Προφανώς λόγο ύφους και θεματολογίας δεν κατάφερε να γίνει ποτέ mainstream όμως γνώρισε μια καλή αποδοχή από μεγάλη μερίδα των αναγνωστών και είναι από εκείνα τα comic που αν τα έχεις στην κατοχή σου θα τα λατρεύεις για πάντα και που ποτέ σου δεν θα βαρεθείς να επιστρέφεις σε εκείνα άσχετα με το πόσες φορές τα έχεις διαβάσει. Πρόσφατα μάλιστα η σειρά επανακυκλοφόρησε μέσα από μερικές εξαιρετικά δελεαστικές Deluxe-Hardcover εκδόσεις.Είναι επίσης το comic που έβαλε στο προσκήνιο τον Jason Aaron με αποτέλεσμα ο τύπος σήμερα να είναι από τα βαριά χαρτιά της Marvel και να γράφει τίτλους όπως τα (εξαιρετικό και επικό) Thor : God Of Thunder,(το άξιο) The Unworthy Thor, Doctor Strange ενώ ταυτόχρονα μας χαρίζει και υπερβολικά αξιόλογους και ενδιαφέροντες τίτλους από άλλες εταιρείες όπως η Image Comics όπως για παράδειγμα τα εξαιρετικά The Goddamned και φυσικά το Southern Bastards.

Πριν από λίγο καιρό βγήκε η είδηση ότι το τηλεοπτικό δίκτυο WGN σχεδιάζει να βγάλει μια τηλεοπτική σειρά βασισμένη επάνω στο SCALPED. Έχουν ήδη ξεκινήσει οι διαδικασίες για το casting και οι προετοιμασίες για τον πιλότο της σειράς. Η είδηση αυτή δεν αποτελεί έκπληξη μιας και σε μια εποχή που οι τηλεοπτικές σειρές βασισμένες σε comics ανθίζουν το SCALPED σίγουρα προσφέρεται να μας χαρίσει άφθονο τηλεοπτικό υλικό μιας και το story του Aaron είναι τόσο εξαιρετικά δομημένο και καλογραμμένο που μπορεί να αποδοθεί άνετα τηλεοπτικά. Πάντα πίστευα  ότι ένα δίκτυο τύπου HBO θα μπορούσε να κάνει παπάδες με αυτό το υλικό. Το θέμα είναι κατά πόσο μπορεί αυτό να γίνει με επιτυχία μιας και υπάρχει ένα βασικό «αγκάθι». Πόσους γνωστούς Ιθαγενείς Αμερικανούς γνωρίζεις ? Η απάντηση είναι ελάχιστους. Βλέπεις το SCALPED είναι μια ιστορία που αποτελείται σχεδόν αποκλειστικά από Ιθαγενείς Αμερικανούς χαρακτήρες με αποτέλεσμα να προκύπτει ένα σοβαρό ζήτημα σχετικά με την διανομή και κατανομή των ρόλων. Το να αρχίσουν να ακούγονται κατηγορίες για «Diversity» και «Whitewashing» είναι ένα εξαιρετικά πιθανό σενάριο το οποίο φαντάζει σχεδόν αναπόφευκτο μιας και κακά τα ψέματα δεν φαντάζομαι να ναι και πολλοί οι Αμερικανοί (όλων των χρωμάτων) που να είναι πρόθυμοι να κάτσουν να παρακολουθήσουν μια τηλεοπτική σειρά που αποτελείται σχεδόν αποκλειστικά από άγνωστους Ινδιάνους ηθοποιούς. Από την άλλη αν το στούντιο καταφύγει στην επιλογή ηθοποιών άλλων εθνικοτήτων θα βγουν πάλι όλοι οι «κοινωνικά ευαίσθητοι» τύποι και θα έχουμε ακριβώς τα ίδια θέματα που είχαμε πρόσφατα με σειρές όπως το IRON FIST αλλά και το κινηματογραφικό Ghost In The Shell. Και συνήθως σε τέτοιες περιπτώσεις όλη αυτή η ένταση που προκύπτει ζημιώνει το τελικό αποτέλεσμα ή αποσπά την προσοχή μας από αυτό.

Όπως και να χει άσχετα με το αν η σειρά προβληθεί ποτέ και αν είναι καλή ή μάπα, εγώ πάντα θα έχω την δυνατότητα να τραβήξω από το ράφι μου έναν τόμο του SCALPED και να αφήσω τους Jason Aaron και R. M. Guéra να με ταξιδέψουν για ακόμη μια φορά στον επικίνδυνο αλλά και άκρως γοητευτικό καταυλισμό του Prairie Rose. 

hoka-hey

Αν σας άρεσε το παραπάνω άρθρο ρίχτε μας και ένα like στην επίσημη σελίδα του The Bat Country Press στο Facebook ώστε να διαβάσετε περισσότερα. 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: