4η Ιουλίου χωρίς προβολή INDEPENDENCE DAY απλά ΔΕΝ γίνεται.

by Αντρέι Κοτσεργκίν 

Εδώ και σχεδόν 17 ολόκληρα χρόνια δεν υπάρχει περίπτωση να είναι 4η Ιουλίου και να μην κάτσω να δω το INDEPENDENCE DAY των Rolald Emmerich, Will Smith και φυσικά της μορφάρας του Jeff Goldblum. Και ναι η αλήθεια είναι ότι έχω βαρεθεί να βλέπω κάπως αυτή την ταινία και την έχω μάθει απ’έξω όμως σε αυτή τη ζωή με κάποια πράγματα απλά δένεσαι μαζί τους μέχρι το σημείο του ψυχαναγκασμού. Ειλικρινά δεν μπορώ να φανταστώ τον εαυτό μου να την αράζει στο σπίτι και να λιώνει από την αμείλικτη ζέστη και να μην έχω τον ηρωικό Πρόεδρο Thomas J. Whitmore να μου λέει με στόμφο και με πάθος :

«Mankind.» That word should have new meaning for all of us today. We can’t be consumed by our petty differences anymore. We will be united in our common interests. Perhaps it’s fate that today is the Fourth of July, and you will once again be fighting for our freedom… Not from tyranny, oppression, or persecution… but from annihilation. We are fighting for our right to live. To exist. And should we win the day, the Fourth of July will no longer be known as an American holiday, but as the day the world declared in one voice: «We will not go quietly into the night!» We will not vanish without a fight! We’re going to live on! We’re going to survive! Today we celebrate our Independence Day!’

tumblr_mpf48mPmPf1qduh7lo1_500

Διάολε αν, χτύπα ξύλο, γινόταν ποτέ μια καταστροφική εισβολή εξωγήινων στην Γη, ο μοναδικός τρόπος για να κάτσω να πολεμήσω τους διαγαλαξιακούς Μπάσταρδους-εισβολείς, αντί να το βάλω στα πόδια και να ψάχνω για καταφύγιο στις σπηλιές όπως θα έκανε κάθε λογικός άνθρωπος,  θα ήταν αν είχαμε για ηγέτη τον Ανδρέα Παπανδρέου και το παλιό καλό ΠΑΣΟΚ το Ορθόδοξο τον Πρόεδρο Thomas J. Whitmore. Όπως και να το κάνουμε ένας Πλανητάρχης που παλιά ήταν και πιλότος στην αεροπορία και όχι μονάχα ξέρει πως να σε εμψυχώσει με τους επικούς του λόγους αλλά δεν θα διστάσει να βγάλει και το κουστούμι του ώστε να πολεμήσει στο πλευρό σου με αυτοθυσία είναι είναι μια εικόνα μαγική. Επίσης είναι ο ορισμός της Χολυγουντιανής Blockbuster υπερβολής και παραμύθας. Και αυτή η υπερβολή που κατά καιρούς την έχουμε λατρέψει με την ίδια ευκολία που άλλες φορές την χλευάζουμε αλλά όπως και να χει σχεδόν πάντα την απολαμβάνουμε σε αμέτρητες ταινίες του HOLLYWOOD οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην τεράστια επίδραση που άσκησε το INDEPENDENCE DAY στην εποχή του.

Η ‘Ημέρα Ανεξαρτησίας’ που μας χάρισε τον καυτό Ιούλη του 1996 ο σκηνοθέτης Roland Emmerich είναι η βασική αιτία που κάθε καλοκαίρι βλέπεις ταινίες υπερπαραγωγές με τεράστια ρομπότ να χοροπηδάνε πέρα δώθε και να πυροβολάνε στον γάμο του Καραγκιόζη ανάμεσα σε θεαματικές εκρήξεις, την Γη να καταστρέφεται από μετεωρίτες, σεισμούς και άλλα φαινόμενα φυσικά ή μη και γενικά ότι καλοκαιρινή ταινία έχει μέσα τους Will Smith, Vin Diesel και ‘The Rock’ Dwayne Johnson οφείλει τα μέγιστα στο πολεμικό sci-fi έπος του Emmerich.

poster12

Η ‘Μέρα Ανεξαρτησίας’ σεναριακά πατάει επάνω στο χιλιοπαιγμένο concept της εξωγήινης εισβολής στον πλανήτη μας και όμως κατόρθωσε όχι μονάχα να ενθουσιάσει το κοινό αλλά και να μαζέψει πάνω από 800 εκατομμύρια δολάρια στο Box Office. Ένα ποσό που για τα δεδομένα των 90s ήταν εντελώς διαστημικό !

Και η τραγική ειρωνεία είναι ότι η ταινία παραλίγο να ξεμείνει στο ‘Καθαρτήριο της παραγωγής’ και να μην κυκλοφορήσει ποτέ μιας και η 20th Century Fox αν και ενθουσιασμένη από το σενάριο των Emmerich και Dean Devlin αρνούνταν να δώσει στον σκηνοθέτη ένα μπάτζετ άνω των 75 εκατομμυρίων δολαρίων. Η αλήθεια είναι ότι 75 μύρια για την εποχή εκείνη ήταν ένα εξαιρετικά μάχιμο ποσό όμως σύμφωνα με τους υπολογισμούς του σκηνοθέτη δεν θα του έφτανε ώστε να γυρίσει τις CGI σκηνές της ταινίας με τον θεαματικό τρόπο που ήθελε. Τελικά ο πανούργος σκηνοθέτης αξιοποιήσε κάτι άκρες που είχε στην πατρίδα του την Γερμανία και προσέλαβε φοιτητές από την Κινηματογραφική Σχολή της χώρας του οι οποίοι δέχτηκαν να κάνουν την δουλειά με λιγότερα από τα μισά χρήματα, όντας ενθουσιασμένοι που θα είχαν την ευκαιρία να δουλέψουν στο λαμπερό ΗOLLYWOOD. Με αυτό το κόλπο ο Emmerich πλήρωσε 40.000 δολάρια για κάθε VFX σκηνή ,από τις σχεδόν 3.000 συνολικά της ταινίας, ενώ αν είχε απευθυνθεί σε Αμερικάνικες εταιρείες θα έσκαγε τουλάχιστον 150.000 δολάρια ανά σκηνή !

tmg-slideshow_l

Ταυτόχρονα ο σκηνοθέτης έκοψε αρκετά λεφτά και από το μπάτζετ του cast καταφεύγοντας και εκεί σε ένα απλό αλλά άκρως πανέξυπνο και αποτελεσματικό τρικ. Ο Emmerich δεν πήρε για πρωταγωνιστές κάποια από τα λαμπερά και πανάκριβα ονόματα της εποχής αλλά αντίθετα επένδυσε τα λεφτά του σε ηθοποιούς σχετικά φτηνούς που όμως, πέρα από χαρακτηριστικές φυσιογνωμίες, εκείνο τον καιρό βρίσκονταν στην επικαιρότητα είτε μέσα από ταινίες είτε από τηλεοπτικές σειρές. Για παράδειγμα ο Jeff Goldblum πριν μερικά χρονάκια είχε παίξει στο λατρεμένο και εμπορικά επιτυχημένο JURASSIC PARK του Steven Spielberg και ενώ ήταν άκρως αγαπητός στο κοινό σε καμία περίπτωση δεν τον χαρακτήριζες ένα από τα βαριά και ακριβά χαρτιά της κινηματογραφικής βιομηχανίας. Το ίδιο ακριβώς ίσχυε και για τον Will Smith ο οποίος, αν και σε καμία περίπτωση δεν ήταν ο Superstar του σήμερα, είχε μια αρκετά μεγάλη αναγνωρισιμότητα λόγο της συμμετοχής του στο The Fresh Prince Of Bell-Air, μια σειρά που τραβιόταν αρκετά στην Αμερικάνικη και όχι μόνο τηλεόραση. Μετά την τεράστια και κάπως απρόσμενη επιτυχία του INDEPENDENCE DAY, ο Will Smith κήρυξε την δική του ‘Ανεξαρτησία’ και έγινε αστέρας μεγατόνων τόσο στην κινηματογραφική όσο και στην μουσική βιομηχανία και για πάνω από μια δεκαετία αποτελούσε εγγύηση για την, τουλάχιστον, εμπορική επιτυχία μιας ταινίας.

Όμως το πιο σημαντικό είναι ότι το δίδυμο Goldblum – Smith έδεσε εξαιρετικά, παρά τις τεράστιες μεταξύ τους διαφορές σε θέματα χαρακτήρα και φυσιογνωμίας και μάλιστα αυτές οι αντιθέσεις  αποτελούν το αλατοπίπερο της ταινίας. Πραγματικά το INDEPEDENCE DAY δεν θα είχε την ίδια ψυχαγωγική αξία αν δεν είχε τις αλληλοεπιδράσεις μεταξύ του νωχελικού σπασίκλα κομπιουτερά David Levinson και του κάγκουρα πιλότου Steven Hiller ,ο οποίος από την μια ήθελε να πετάει διαστημόπλοια για την NASA και από την άλλη να τα έχει με μια άκρως πληθωρική στριπτιζέζ. Φυσικά δεν γίνεται να μην αναφέρουμε και τις υπόλοιπες μορφάρες της ταινίας που αποτελούνταν από υπερβολικά τίμιους ηθοποιούς όπως ο Judd Hirsch που έπαιζε τον ιδιότροπο πατέρα του Goldblum με τα τρομερά αποφθέγματα τύπου ‘All you need is love. John Lennon. Smart man. Shot in the back, very sad.’ , τον παλαβό Randy Quaid που με αυτοθυσία μας έσωσε από τα εξωγήινα Καθάρματα παίρνοντας έτσι και την εκδίκηση του για τα φριχτά και ανώμαλα πειράματα που του είχαν κάνει οι εισβολείς πριν από χρόνια (τουλάχιστον όπως υποστήριζε ο ίδιος…) αλλά και που κατόρθωσε να εξιλεωθεί στα μάτια του γιου του που τον θεωρούσε έναν τρελαμένο, αλκοολικό, ηλίθιο. Φυσικά δεν γίνεται να παραλείψουμε και τον Brent Spiner που μας χάρισε μια άκρως απολαυστική ερμηνεία στον ρόλο του ιδιοφυούς αλλά και κάπως εκκεντρικού Δόκτορα Okun (που στηρίχτηκε σε αληθινό και εξίσου εκκεντρικό πρόσωπο που ήταν συνεργάτης του σκηνοθέτη στο STARGATE!) ο οποίος χάρη στα πειράματα που έκανε για χρόνια στην μυστική Περιοχή 51 μας έδωσε τα εφόδια ώστε να πολεμήσουμε για την ελευθερία μας και η ‘ανταμοιβή’ που εισέπραξε ήταν να γίνει, κυριολεκτικά, μια μαριονέτα στα χέρια  πλοκάμια ενός εξωγήινου αλήτη…

Και φυσικά για τον ανυπέρβλητο Πρόεδρο Thomas J. Whitmore τα είπαμε στον πρόλογο. Ο ηθοποιός Bill Pullman κατόρθωσε να μας δώσει έναν ιδανικό πολιτικό-ηγέτη και κυριολεκτικό πλανητάρχη τον οποίο η ανθρωπότητα έχει ανάγκη και στην πραγματικότητα αλλά δυστυχώς δεν θα τον αποκτήσει ποτέ της….

landscape-movies-will-smith-career-pictures-3

Το σενάριο του INDEPENDENCE DAY κακά τα ψέματα δεν ήταν ποτέ κάτι το ιδιαίτερο μιας και ο Emmerich ουσιαστικά το εμπνεύστηκε όταν στα πλαίσια μιας συνέντευξης που έδινε για την προώθηση του, επίσης λατρεμένου, STARGATE, ένας δημοσιογράφος του έκανε την , μάλλον αρκετά άστοχη ερώτηση, γιατί να κάνει κάποιος μια ταινία με εξωγήινους ενώ δεν πιστεύει σε εκείνους και ο σκηνοθέτης του απάντησε ότι τον συνάρπαζε η ιδέα του να ξυπνήσει ένα πρωί και να δει πάνω από το κεφάλι του 15 κολοσσιαία διαστημόπλοια να αιωρούνται πάνω από τις μεγαλύτερες πόλεις του πλανήτη.

Και εκεί ακριβώς οφείλεται η επιτυχία της συγκεκριμένης ταινίας. Στους επιβλητικούς τεράστιους ιπτάμενους δίσκους, τις γαλάζιες ακτίνες λέιζερ που καταστρέφουν ολοσχερώς τον Λευκό Οίκο αλλά και ολόκληρες πόλεις λες και γκρεμίζουν πύργους από τραπουλόχαρτα, τις θεαματικές αερομαχίες μεταξύ πολεμικών τζετ και μίνι – διαστημοπλοίων και φυσικά στους ίδιους τους εισβολείς οι οποίοι ήταν κάτι περίεργα αηδιαστικά και άκρως κακιασμένα πλασματάκια τα οποία κρύβονταν πίσω από φοβερούς οργανικούς εξωσκελετούς και είχαν τηλεπαθητικές ικανότητες. Εδώ αξίζει να γίνει ιδιαίτερη μνεία και στον δικό μας Patrick Tatopoulos ο οποίος για άλλη μια φορά έκανε παπάδες στα ειδικά εφέ και στον σχεδιασμό των πλασμάτων.

Ταυτόχρονα το INDEPENDENCE DAY αποτέλεσε τεράστια σχολή σχετικά με το πως προμοτάρεις μια καλοκαιρινή ταινία μιας και ήταν από τα πρώτα φιλμ του οποίου το trailer παίχτηκε κατά την διάρκεια του Super Bowl ,δηλαδή του πιο δημοφιλούς Αμερικάνικου τηλεοπτικού προγράμματος. Σήμερα αυτή η τακτική μάρκετινγκ είναι το απόλυτο must για κάθε καλοκαιρινή Blockbuster ταινία και μάλιστα τα περισσότερα μεγάλα στούντιο ετοιμάζουν ειδικά trailers για την περίσταση.

Η τεράστια και εξαιρετικά απρόσμενη εμπορική επιτυχία της ταινίας του Emmerich και η απήχηση που είχε στο κοινό, το οποίο έστηνε ουρές ολόκληρες έξω από τους κινηματογράφους, ανάγκασε μέχρι και τους Los Angeles Times να πάρουν συνέντευξη από έναν καθηγητή ψυχολογίας ώστε να τους εξηγήσει πως και γιατί αυτή η ταινία είχε τόσο τεράστιο αντίκτυπο στο κοινό και την pop κουλτούρα.

8320cc7c-21e0-41da-ad5e-7ab809452a73

Εγώ αν και δεν έχω διπλώματα στον κλάδο της ψυχολογίας και της ψυχιατρικής μπορώ να σας δώσω μια απλή δική μου εξήγηση γιατί τόσα εκατομμύρια κόσμος αγάπησε το INDEPENDENCE DAY :

Αυτό το φιλμ είναι αγνή, καθαρή, ξέφρενη και γαμάτη διασκέδαση. Είναι ο ορισμός του ψυχαγωγικού και τίμιου Blockbuster Movie που ναι θέλει να βγάλει λεφτά και σε καμία περίπτωση δεν είναι ο ορισμός της σκεπτόμενης ταινίας επιστημονικής φαντασίας, αλλά πάνω απ’όλα θέλει να σε κάνει να βγεις από την αίθουσα και αφού πρώτα ρίξεις καλού, κακού μια ματιά ψηλά στον ουρανό, στην συνέχεια να κατεβάσεις το βλέμμα, να σχηματίσεις ένα πελώριο χαμόγελο στο πρόσωπο σου και να αισθανθείς μέσα σου ότι άνετα θα ξαναπλήρωνες εισιτήριο για να ξαναδείς αυτή την ταινία.

 

 

Αν σας άρεσε το παραπάνω άρθρο ρίχτε μας και ένα like στην επίσημη σελίδα του The Bat Country Press στο Facebook ώστε να διαβάσετε περισσότερα. 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: