THE RUNNING MAN : 30 Χρόνια ‘Τρεχάλας’ για το προφητικό και αιματηρό Έπος του Arnold Schwarzenegger.

by Αντρέι Κοτσεργκίν 

Αν στα τέλη των 80s αιχμαλώτιζες με ένα δίχτυ τον John Carpenter ,τον πότιζες στεροειδή και τον ανάγκαζες να βλέπει μέρα, νύχτα δελτία ειδήσεων και τηλεπαιχνίδια στην Αμερικάνικη τηλεόραση τότε το αποτέλεσμα που θα προέκυπτε από όλη αυτή την διαδικασία θα έμοιαζε με το THE RUNNING MAN των Paul Michael Glaser και Arnold Schwarzenegger.

MV5BMDdiYTUxOTMtZDA5Ni00ZTg0LWJiZTktZThjNTgyNzA0YzcwXkEyXkFqcGdeQXVyMjk3NTUyOTc@._V1_

 

Στο, καθόλου μακρινό πλέον, 2019 η παγκόσμια οικονομία έχει καταρρεύσει και η ‘χώρα της ελευθερίας’ Αμερική έχει μετατραπεί σε ένα αυστηρό απολυταρχικό καθεστώς όπου η αστυνομία και ο στρατός έχουν τον πρώτο λόγο και η προπαγάνδα και η λογοκρισία κυριαρχούν. Για να κατευνάσει και να χειραγωγήσει τα πλήθη η ‘Κυβέρνηση’ φροντίζει να ψυχαγωγεί τους πολίτες της με διάφορα τηλεοπτικά show από τα οποία το πιο δημοφιλές είναι το THE RUNNING MAN.

Στο THE RUNNING MAN οι παίχτες, που συνήθως συμμετέχουν παρά την θέληση τους μιας και είναι κατάδικοι ή εχθροί της Κυβέρνησης, αναλαμβάνουν τον ρόλο των ‘Runners‘ και ο αποκλειστικός στόχος τους είναι να επιβιώσουν από τους διώκτες τους που είναι ευρύτερα γνωστοί ως ‘Stalkers‘. Όμως μιας και οι δεύτεροι είναι ένα τσούρμο παραφουσκωμένα από τα αναβολικά κτήνη που έχουν στην κατοχή τους μια πελώρια γκάμα από όπλα τότε δεν είναι καθόλου παράδοξο που στο 99% των περιπτώσεων οι ‘Runners’ δεν κατορθώνουν να βγουν ζωντανοί από την αρένα του παιχνιδιού.

Μέσα σε αυτή την αρένα καταδίωξης και θανάτου θα βρεθεί έγκλειστος ο Ben Richards, ένας πιλότος της αστυνομίας που ,επειδή αρνήθηκε να υπακούσει στις εντολές των ανωτέρων του να βομβαρδίσει μια ομάδα αθώων διαδηλωτών, κατηγορήθηκε αδίκως για τρομοκρατία.

Για να επιβιώσει ο Ben καλείται να γίνει ο ‘The Running Man’

koO8c7qlPNYH9ONIP9VP5cJRe2I

 

Ανέκαθεν έβρισκα ειρωνικό τον τίτλο της ταινίας του σκηνοθέτη Paul Michael Glaser μιας και βλέποντας τον κυριολεκτικά πελώριο πρωταγωνιστή του Arnold Schwarzenegger στα 80s το τελευταίο πράγμα που θα περίμενες από αυτό το γομάρι είναι να τρέξει για να σώσει την ζωή του. Και ακριβώς την ίδια σκέψη είχαν και οι συντελεστές της ταινίας και για αυτό ελάχιστο ‘τρέξιμο’ θα δεις από τον Arnold σε αυτό το φιλμ.

Ο ‘Εξολοθρευτής’ κάνει αυτό που ξέρει να κάνει καλύτερα, ‘τερματίζει’ έναν, έναν τους αιμοδιψείς και παραφουσκωμένους διώκτες του με τους πιο απολαυστικά γραφικούς τρόπους. Τους στραγγαλίζει με συρματοπλέγματα, τους πετσοκόβει με τα ίδια τους τα αλυσοπρίονα, τους ανατινάζει… Ο Ben Richards όχι μόνο ΔΕΝ ακολουθεί τους κανόνες του παιχνιδιού και αρνείται να τρέξει σαν ένα ακόμη τηλεοπτικό θύμα αλλά τους καταστρατηγεί εντελώς παίρνοντας την κατάσταση στα πελώρια χέρια του.

Ερμηνευτικά στο THE RUNNING MAN έχουμε έναν Arnold Schwarzenegger στα ντουζένια του μιας και την ίδια χρονιά είχε κάνει και το διαχρονικά λατρεμένο PREDATOR. O Arnie παίζει με τον μοναδικό τρόπο που ήξερε στα 80s : Με την τιτάνια κορμοστασιά του και τις φονικές ατακάρες του. Πέρα από ορισμένα από τα καλύτερα και πιο αιματηρά Kills της καριέρας του, το φιλμ περιλαμβάνει και μερικά από τα κορυφαία λεκτικά διαμάντια του.  ‘Killian, here’s your Subzero, now plain zero.’ , ‘Uplink underground, uplink underground. If you say that one more time, I’ll uplink your ass, and you’ll be underground!’, ‘I’m not into politics. I’m into survival.’ ,  ‘Hey, Lighthead! Hey, Christmas Tree!’. Διάολε μέχρι και το περίφημο τιτανοτεράστιο ‘I’ll be Back’ επιστρατεύει ξανά ο Θεούλης.

Όμως η ατάκα που κλέβει την παράσταση στο THE RUNNING MAN είναι μια.

 

 

 

Στο πλευρό του Arnold έχουμε την María Conchita Alonso και τους Yaphet Kotto και Marvin J. McIntyre οι οποίοι με τις σαφώς πιο ‘θνητές’ και εύθραυστες φυσιογνωμίες τους αποτελούν το ιδανικό αντίβαρο στην ‘superhero’ φυσιογνωμία του συντρόφου τους και συμβολίζουν  τα θηράματα των ‘Stalkers’ που μπορείς να αγωνιάς για την μοίρα τους.

Και μιας και μιλάμε για ‘Stalkers’ οι macho και εξαιρετικά αιμοδιψείς ‘Κυνηγοί’ είναι το αλατοπίπερο της ταινίας. Ο Jesse Ventura και το εξαιρετικά μερακλίδικο και σήμα κατατεθέν μουστάκι του επιστρέφουν και αντίθετα με το PREDATOR αυτή τη φορά τον βλέπουμε να είναι αντίπαλος του Arnold. Από τεράστιες μορφές χαρακτηρίζεται και η υπόλοιπη ‘ομάδα’ που αποτελείται από επαγγελματίες αθλητές ενώ βλέπουμε και τον ‘Καθηγητή Tanaka’ του WWF να κάνει ένα cameo ως ‘Καθηγητής Subzero’ !

Οι ‘Stalkers’ είναι ουσιαστικά ένα τσούρμο από ερμηνευτές-φονιάδες οι οποίοι έχουν υιοθετήσει διάφορες πολύχρωμες και εκκεντρικές περσόνες με υπερβολικά ονόματα τύπου ‘Captain Freedom’ και ‘Fireball‘ ώστε να μοιάζουν περισσότερο με …σούπερ ήρωες παρά με φονιάδες επί πληρωμή και επιλέγουν μια γκάμα από γραφικά όπλα ώστε τα φονικά τους να έχουν πέραση στο τηλεοπτικό κοινό. Έχουμε τον ‘Καθηγητή Subzero’ που φοράει μια στολή του χόκει σαν πανοπλία και κυνηγάει τα θηράματα του με ένα αιχμηρό μπαστούνι, έχουμε τον ‘Buzzsaw’ που επιλέγει το αγαπημένο όπλο του Leatherface, έχουμε τον ‘Fireball’ που έχει ένα jet pack και ψήνει ζωντανούς τους άτυχους παίχτες με το φλογοβόλο του , έχουμε τον απίστευτα εκκεντρικό ‘Dynamo‘ που ντύνεται σαν … χριστουγεννιάτικο δέντρο, τραγουδάει όπερα και παράλληλα ηλεκτρίζει τους εχθρούς του και τέλος έχουμε τον απόλυτο πρωταθλητή ‘Captain Freedom’ που κατέληξε να γίνει το εθνικό σύμβολο μιας μπερδεμένης και διαλυμένης χώρας επειδή αρέσκεται στο να σκοτώνει τους αντιπάλους του με τα γυμνά του χέρια… Οι ‘Stalkers’ είναι κάτι σαν τους αθλητές του κατς μόνο που οι δικές τους ‘παραστάσεις’ είναι πολύ πιο αιματηρές, επίπονες και αληθινές. Και ο κόσμος τους λατρεύει για αυτό και τους αντιμετωπίζει ως αστέρες της ροκ μιας και μέσα από αυτούς ο μέσος πολίτης/τηλεθεατής ξεχνάει τα προβλήματα του και εκφράζει την οργή και αγανάκτηση του χωρίς να κινδυνεύει ο ίδιος.

Και τέλος έχουμε τον απολαυστικά γλοιώδη Richard Dawson στον ρόλο του Killian που μέσα από την ιδιότητα του ως τηλεοπτικός παρουσιαστής λειτουργεί ως το φερέφωνο της Κυβερνητικής προπαγάνδας. Το ιδανικό Λαμόγιο για την θέση…

Running-man-poster

 

Υπάρχουν ταινίες που καταλήγουν να χαρακτηρίζονται ‘προφητικές‘ επειδή χάρη στην διορατικότητα των σκηνοθετών και σεναριογράφων τους μπόρεσαν να προβλέψουν σημαντικές αλλαγές στην κοινωνία, την πολιτική και γενικά στην εξέλιξη του ανθρώπινου πολιτισμού. Το THE RUNNING MAN είναι μια από αυτές όμως περισσότερο τα κατάφερε όχι τόσο χάρη στο ‘όραμα’ των συντελεστών του αλλά από καθαρή… κωλοφαρδία.

Ο σκηνοθέτης Glaser και ο σεναριογράφος Steve E. de Souza δημιουργώντας το THE RUNNING MAN το τελευταίο πράγμα που είχαν στο μυαλό τους ήταν να ασκήσουν κοινωνική σάτιρα και κριτική και να κοιτάξουν μπροστά στο μέλλον. Αυτό που έκαναν το 1987 ήταν απλά να δημιουργήσουν ένα φουτουριστικό, ψυχαγωγικό και αιματηρό B-Movie στο οποίο ο Arnold Schwarzenegger θα σκόρπαγε θανατικά και εξίσου θανατηφόρες ατάκες δεξιά και αριστερά  ψυχαγωγώντας ,σαν ένας άλλος Ben Richards, το διψασμένο για δράση κοινό του. Και τα κατάφεραν ιδανικά. Και όμως να που κατά σατανική σύμπτωση το THE RUNNING MAN εν έτη 2019, στην ίδια ακριβώς χρονιά που διαδραματίζεται η υπόθεση της ταινίας, φαντάζει εξαιρετικά επίκαιρο.

Το THE RUNNING MAN παρά το ανάλαφρο ύφος του κατάφερε να πέσει μέσα σε πολλά στοιχεία που σηματοδοτούν την κατάντια της σύγχρονης ανθρωπότητας. Η οικονομία καταρρέει συστηματικά, τα δελτία ειδήσεων λειτουργούν πολλές φορές ως η ‘φωνή’ μιας αποτυχημένης και διεφθαρμένης Κυβέρνησης, ένας ‘Πλανητάρχης’ στην άλλη άκρη του ημισφαιρίου φλερτάρει μέρα νύχτα με τον πυρηνικό πόλεμο λες και παίζει κάνα video game, τα reality κατακλύζουν το τηλεοπτικό τοπίο, κόσμος πεθαίνει σε διάφορες γωνιές του πλανήτη και εμείς αντιμετωπίζουμε τους θανάτους αυτούς ως ‘ενημέρωση’ ενώ ταυτόχρονα κοιτάμε συνεχώς πως να αυτοπροβληθούμε στα λεγόμενα και τόσο ‘πολύτιμα’ social media…

Το THE RUNNING MAN παρά τον εξαιρετικά επιφανειακό τρόπο που αντιμετωπίζει την θεματολογία του καταλήγει να φαντάζει εξαιρετικά προφητικό και επίκαιρο επειδή οι ίδιες οι καταστάσεις και οι καιροί το κάνουν να φαντάζει έτσι. Πάντως αν αντί για τον Glaser την ταινία σκηνοθετούσε κάνας John Carpenter με την κριτική και σατιρική του ματιά πιθανότατα θα μιλάγαμε σήμερα για μια ταινία σταθμό στην ιστορία του sci-fi κινηματογράφου.

5d272b8abf201d03b2167caf2b42281e

Κλείνοντας αξίζει να κάνουμε ιδιαίτερη μνεία στο απολαυστικό soundtrack του Harold Faltermeyer που τσοντάρει τα μέγιστα στην ατμόσφαιρα κυνηγητού και αγωνίας του φιλμ ενώ οφείλουμε να αναφέρουμε ότι το σενάριο στηρίχτηκε στην ομώνυμη νουβέλα του συγγραφέα Richard Bachman. Σε περίπτωση που δεν σου λέει κάτι αυτό το όνομα ίσως να τον γνωρίζεις με το αληθινό του όνομα : Stephen King.

Εκείνη την περίοδο ο King έβγαλε μερικές νουβέλες υπό το ψευδώνυμο ‘Richard Bachman’ επειδή ήθελε να διαπιστώσει αν οι αναγνώστες αγόραζαν τις ιστορίες του για την αξία τους ή επειδή απλά αγόραζαν οτιδήποτε είχε επάνω το όνομα του. Πάντως αν και ο ‘Richard Bachman’ πούλησε μερικές χιλιάδες αντίτυπα οι πωλήσεις των βιβλίων τριπλασιάστηκαν μόλις μαθεύτηκε λίγο καιρό μετά το πραγματικό όνομα του συγγραφέα τους…

Πάντως στην νουβέλα/πείραμα του King ο Ben Richards δεν είναι ένας πελώριος και ανίκητος μπάτσος αλλά ένας απλός καθημερινός τύπος που αποφασίζει να λάβει μέρος στο φονικό τηλεπαιχνίδι για να κατορθώσει να μαζέψει χρήματα για την φαρμακευτική αγωγή της άρρωστης κόρης του και να αποτρέψει την σύζυγο του να βγει στο ‘κλαρί’ για τον ίδιο λόγο… Μάλιστα το βιβλίο τελειώνει με τον ήρωα να κάνει αεροπειρατεία σε ένα αεροπλάνο το οποίο στην συνέχεια ρίχνει επάνω στα γραφεία του Killian προβλέποντας με αυτόν τον τρόπο και τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου στους Δίδυμους Πύργους.

Στο κινηματογραφικό THE RUNNING MAN φυσικά δεν είδαμε ποτέ αυτό το προφητικό και τραγικό φινάλε όμως το να βλέπω τον Arnold Schwarzenegger να στραγγαλίζει με συρματοπλέγματα έναν τύπο ντυμένο με στολή του χόκεϊ και να ουρλιάζει ‘Here iz SubZero…now plain zero !’ με καλύπτει απόλυτα για τα επόμενα τριάντα χρόνια.

 

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: