The Disaster Artist : Εξυμνώντας την τέχνη, την φιλία και το Αμερικάνικο Όνειρο μέσα από την απόλυτη Καταστροφή.

by Αντρέι Κοτσεργκίν 

Πως γίνεται να διακωμωδήσεις ένα έργο όπως το The Room του σκηνοθέτη/σεναριογράφου/πρωταγωνιστή/παραγωγού και …συμπαραγωγού Tommy Wiseau ?

Πολύ απλά, ΔΕΝ γίνεται.

Το The Room ως έργο τέχνης αποτελεί την απόλυτη παρωδία του ίδιου του του εαυτού. Και ευτυχώς ο σκηνοθέτης του The Disaster Artist ,James Franco, δείχνει να το κατανοεί απόλυτα αυτό το παράδοξο και εστιάζει τον φακό του, όχι τόσο στην ταινία – ‘εξτραβαγκάντζα’ του συναδέλφου του, αλλά κυρίως στην απόκοσμη, εκκεντρική και larger than life φιγούρα που κρύβεται πίσω από αυτή.

Στο The Disaster Artist ο Franco μας τοποθετεί μέσα στο ίδιο ‘δωμάτιο’ μαζί με την ανυπέρβλητη φυσιογνωμία που ακούει στο όνομα Tommy Wiseau και προσπαθεί να μας πείσει, σαν ένας άλλος Tim Burton α λα Ed Wood, ότι μπροστά μας έχουμε κάτι περισσότερο από έναν απλά απαράδεκτο σκηνοθέτη. Το τελικό αποτέλεσμα είναι ξεκαρδιστικό, αλλά εντελώς απρόσμενα, και υπέρμετρα συγκινητικό.

the-disaster-artist-f72066

Στα τέλη των 90s ,στο Σαν Φρανσίσκο, ένας νεαρός ονόματι Greg Sestero ονειρεύεται να γίνει ηθοποιός του Hollywood. Όμως ο Greg είναι εξαιρετικά ντροπαλός και η έλλειψη αυτοπεποίθησης και εκφραστικότητας που τον χαρακτηρίζουν αποτελούν το μεγαλύτερο αγκάθι στο όνειρο του. Όλα όμως θα αλλάξουν όταν σε ένα μάθημα υποκριτικής ο Greg θα γνωρίσει τον Tommy Wiseau. O Tommy είναι το ακριβώς αντίθετο του Greg. Είναι υπέρμετρα εκφραστικός και δείχνει να είναι εντελώς ακομπλεξάριστος σχετικά με τον εαυτό του. Το μόνο που πραγματικά δείχνει να τον ενοχλεί είναι οι ‘αδιάκριτες’ ερωτήσεις σχετικά με την καταγωγή, την ηλικία και τα φαινομενικά αστείρευτα λεφτά του. Ο Tommy είναι ο ορισμός της εκκεντρικής φυσιογνωμίας τόσο σε θέμα εξωτερικής εμφάνισης όσο και στο κομμάτι της συμπεριφοράς όμως ο Greg είναι ίσως ο μοναδικός άνθρωπος επάνω στον πλανήτη Γη που δεν απωθείται από αυτούς τους παράγοντες. Στο χλωμό, σχεδόν απόκοσμο, πρόσωπο του Tommy Wiseau ο Greg Sestero βλέπει έναν άνθρωπο που είναι απίστευτα άνετος με την προσωπικότητα του και αυτό είναι ένα χάρισμα που ο Greg το θαυμάζει και ταυτόχρονα το ζηλεύει και το ποθεί για τον εαυτό του. Και κάπως έτσι ο Greg ζητάει από τον Tommy να γυρίσουν μαζί μια σκηνή…

Η συνεργασία των δυο ηθοποιών δεν θα αργήσει να μετατραπεί σε μια ισχυρή φιλία. Οι δυο φίλοι περνάνε τις ώρες τους τρώγοντας πίτσα, παίζοντας Αμερικάνικο ποδόσφαιρο (‘ένα υπέροχο Αμερικάνικο άθλημα’ όπως τονίζει ο Tommy και ας μην έχει καν ιδέα πως να δώσει μια απλή πάσα !) και παρακολουθώντας ταινίες του μακαρίτη του James Dean. Κάπου στο αγγελικό και ταυτόχρονα αλητήριο πρόσωπο του τελευταίου οι Tommy και Greg θα βρουν την αφορμή ώστε να μετακομίσουν στο Λος Άντζελες και να ξεκινήσουν να κυνηγάνε το όνειρο τους να γίνουν μεγάλοι αστέρες του κινηματογράφου. Και είναι αποφασισμένοι να κάνουν τα πάντα για να καταφέρουν να παίξουν σε μια αληθινή Αμερικάνικη ταινία. Όμως το όνειρο θα μετατραπεί σε εφιάλτη όταν η μια απόρριψη διαδέχεται την άλλη.

Και κάπως έτσι οι Tommy Wiseau και Greg Sestero αποφασίζουν να γυρίσουν μόνοι τους ένα φιλμ με τίτλο The Room

21-disaster-artist-oral-history-feature.nocrop.w1600.h2147483647

 

Όταν ο James Franco ανακοίνωνε στον Tommy Wiseau ότι σκοπεύει να γυρίσει σε ταινία το αυτοβιογραφικό βιβλίο του Greg Sestero με τίτλο ‘The Disaster Artist’, στο οποίο ο ηθοποιός παρέα με τον δημοσιογράφο και κριτικό κινηματογράφου Tom Bissell εξιστορούν την ιστορία πίσω από την δημιουργία του The Room αλλά και της φιλίας μεταξύ Sestero και Wiseau, ο Tommy Wiseau ήλπιζε ότι θα τον υποδυθεί ο… Johnny Depp !

Ναι ο Wiseau πάσχει από έναν ναρκισσισμό που σχεδόν συναγωνίζεται την αστείρευτη εκκεντρικότητα του. Αυτή η εγωπάθεια και η ανάγκη για αυτοπροβολή είναι μερικά από τα στοιχεία που τον οδήγησαν στην δημιουργία του πονήματος του με τίτλο The Room. Ο Wiseau σαν περσόνα είναι ένας τύπος που μοιάζει να μας ήρθε από κάποια εντελώς διαφορετική και τρομαχτική διάσταση. Η εξωτερική του εμφάνιση, το στιλ και το ντύσιμο του, η ομιλία και η προφορά του όλα φαντάζουν εξωπραγματικά, γελοία και αλλόκοτα ταυτόχρονα. Ενώ το άλυτο μυστήριο που περιβάλλει την καταγωγή, την ηλικία και την ιδιότητα του σίγουρα δεν βοηθάει την τελική εικόνα. Όμως εκεί που ο υπόλοιπος πλανήτης βλέπει απλά έναν παράξενο τύπο ο ίδιος ο Tommy Wiseau αντιλαμβάνεται τον Tommy Wiseau ως έναν ‘αληθινό Αμερικάνο ήρωα’. Ο Wiseu είναι μια ψωνάρα του κερατά όμως ταυτόχρονα είναι και ένας αθεράπευτα ρομαντικός ονειροπόλος που όμως έχει την ατυχία να περιπλανιέται σε έναν κόσμο που δεν έχει χώρο και ιδιαίτερη κατανόηση για τέτοιους ανθρώπους.

Υπάρχει μια σκηνή στο The Disaster Artist όπου ο Tommy δίνει έναν μονόλογο και ο καθηγητής τον διακόπτει και τον ρωτάει κατάμουτρα τι στον πούτσο θέλει να επιτύχει με αυτό ? Τον ρωτάει ακριβώς αυτό που αναρωτιέται και όλος ο υπόλοιπος κόσμος : Γιατί προσπαθεί να μας δώσει μια ρομαντική και ηρωική εικόνα του εαυτού του ενώ φυσιογνωμικά φαντάζει με κάποιο τρομερό λογοτεχνικό πλάσμα όπως ο Δράκουλας ή το τέρας του Φρανκενστάιν. ‘Δεν κάνεις για ήρωας. Είσαι όμως γεννημένος για να παίξεις τον Κακό (Villain)’ του κάνει ο δάσκαλος σε μια προσπάθεια να τον στρέψει προς μια κατεύθυνση που θα του δώσει έστω και μια μικρή πιθανότητα να κερδίσει έναν ρόλο. Όμως ο Tommy δεν συμφωνεί. ‘I’m not a Villain’ ουρλιάζει προς τον δάσκαλο και το κοινό που γελάει εις βάρος του. ‘Εσείς είστε οι Κακοί που γελάτε μαζί μου’ τους απαντά ενώ τους δείχνει με το δάχτυλο του και αποχωρεί. Ο Tommy Wiseau βλέπει στο πρόσωπο του έναν αυθεντικό ήρωα και αυτή την εικόνα δεν θα του την στερήσει κανείς. Και για να προστατέψει αυτή ακριβώς την εικόνα δεν θα διστάσει να χτίσει έναν εντελώς δικό του κόσμο γύρω από αυτήν. Τον ‘κόσμο του Tommy’ όπως τον αποκαλεί. Κατά τραγική ειρωνεία πάντως μετά από αυτό το περιστατικό ο Wiseau , θυμίζοντας πληγωμένο θηρίο που προσπαθεί να προστατέψει τον εαυτό του, έδειξε την αθέατη ‘τερατώδη’ πλευρά του στους φίλους και συνεργάτες του γεγονός που είχε άμεσο και αρνητικό αντίκτυπο στην ταινία του…

Όμως κανείς δεν μπορεί να ζει για πάντα μόνος του στον κόσμο του. Ο Tommy έχει ανάγκη από έναν φίλο και τον βρίσκει στο ‘babyface’ πρόσωπο του Greg ο οποίος δείχνει να είναι ο μοναδικός άνθρωπος που μπορεί και βλέπει τα χαρίσματα που κρύβονται πίσω από την εκκεντρική φιγούρα του Wiseau. Και ο Tommy το αναγνωρίζει αυτό και αποφασίζει να πάρει τον φίλο του και μαζί να κυνηγήσουν το όνειρο τους. Η αλήθεια είναι ότι ο Wiseau δεν δείχνει να καίγεται να γίνει ηθοποιός και σκηνοθέτης μιας και δεν ξέρει ούτε τα βασικά από ταινίες, διάολε δεν πολύ βλέπει καν ταινίες.  Και όμως ορκίζεται μαζί με τον Greg να κυνηγήσουν το όνειρο ακόμη και αν χρειαστεί να πάνε κόντρα σε ολόκληρο το κινηματογραφικό σύστημα επειδή οι φίλοι στηρίζουν ο ένας τον άλλον. Επειδή ο Tommy είναι από εκείνους τους επίμονους ρομαντικούς που εξακολουθούν να πιστεύουν στο Αμερικάνικο όνειρο αλλά και στους φίλους τους και θέλουν να τα καταφέρουν κόντρα σε πείσμα όλων. ‘Ακριβώς όπως ο James Dean’ (χωρίς το τροχαίο.) μας δηλώνει ο Tommy , έχοντας δει μονάχα μια ταινία του James Dean !

Το The Disater Artist σκιαγραφεί τα γεγονότα που οδήγησαν στην δημιουργία της ‘χειρότερης ταινίας όλων των εποχών’ και την διαδικασία παραγωγής της. Ο James Franco δίνει στους ανερχόμενους νέους σκηνοθέτες το απόλυτο εγχειρίδιο σχετικά με το τι κινήσεις πρέπει να ΜΗΝ κάνει ένας σκηνοθέτης όταν γυρνάει την πρώτη του ταινία (όπως πχ να αγοράσει τον εξοπλισμό του και να μην τον νοικιάσει ή να φτιάχνει ψεύτικα σκηνικά βασισμένα σε αληθινά σκηνικά που βρίσκονται ακριβώς απέναντι από το πλατό !) και ταυτόχρονα χαρίζει στο κοινό του άπλετο γέλιο αναπαριστώντας πιστά σκηνές από το The Room. Όμως το The Disaster Artist καταλήγει να σου δίνει πολύ περισσότερα πράγματα από αυτά.

Ο Franco , που εδώ είναι στα καλύτερα του τόσο ερμηνευτικά όσο και σκηνοθετικά, αποτυπώνει με έναν υπέροχο τρόπο το πορτραίτο μιας απίστευτα ιδιαίτερης φυσιογνωμίας όπως είναι ο Tommy Wiseau και μέσα σε αυτό το πορτραίτο διακρίνουμε πινελιές που αντανακλούν τις αξίες της ανδρικής φιλίας, της καλλιτεχνικής έκφρασης και του Αμερικάνικου ονείρου. Και ναι το The Room μπορεί να φαντάζει ως ο απόλυτος εφιάλτης αυτού του ονείρου όμως με κάποιον εντελώς ακατανόητο και διαολεμένο τρόπο τα κατάφερε να το πραγματοποιήσει. Το φιλμ του Wiseau , που σύμφωνα με τα λεγόμενα του δημιουργού του κόστισε 6 εκατομμύρια δολάρια για να φτιαχτεί (κάποιες κακές γλώσσες κάνουν λόγο για ‘ξέπλυμα χρήματος’...) , μπορεί την πρώτη εβδομάδα προβολής του , τον Ιούνη του 2003, να πάτωσε από όλες τις απόψεις κάνοντας εισπράξεις τις τάξεως των… 1.900 δολαρίων και να κέρδισε τον χαρακτηρισμό της ‘χειρότερης ταινίας όλων των εποχών’ όμως με το πέρασμα των ετών όχι μόνο ρέφαρε τα λεφτά του μπάτζετ του αλλά κατόρθωσε να κερδίσει και ένα εξαιρετικά φανατικό κοινό. Το κινηματογραφικό αυτό ‘τέρας‘ έγινε για ορισμένους θεατές το απόλυτο ‘cult classic’ και μαζί του το ‘τέρας’ ο Tommy Wiseau μεταμορφώθηκε στον δημοφιλή και αγαπητό ήρωα που τόσο πολύ είχε ανάγκη να γίνει. Και ναι μπορεί αυτό να μην έγινε με τον τρόπο που ονειρευόταν ο ίδιος όμως καμιά φορά τα όνειρα έχουν τον δικό τους τρόπο για να πραγματοποιηθούν. Στο τέλος ο κόσμος δεν αγάπησε τον Tommy Wiseau επειδή ο κώλος του ήταν ομορφότερος από εκείνον του DiCaprio στον Τιτανικό, όπως πίστευε ακράδαντα ο ίδιος ο Wiseau, ή επειδή ήταν ένας φοβερός σκηνοθέτης και ηθοποιός αλλά επειδή τους χάρισε και εξακολουθεί να τους χαρίζει ακόμη και σήμερα επί 99 λεπτά στιγμές ανυπέρβλητου, ξέφρενου και ανεκτίμητου γέλιου. Και αυτό το συναίσθημα η ταινία του Franco στο αποτυπώνει ιδανικά.

Άκρως απολαυστική είναι και η αναπαράσταση των αγαπημένων και ιστορικών πλέων σκηνών του The Room αλλά και τα θεοπάλαβα και ξεκαρδιστικά γεγονότα που συνέβησαν κατά την διάρκεια των γυρισμάτων που κυριολεκτικά στιγματίστηκαν από την αλλοπρόσαλλη συμπεριφορά του Wiseau και τις εκρήξεις ζήλιας, μεγαλομανίας και υπερβολής που τον χαρακτηρίζουν ως άτομο. Όμως όπως θα έλεγε και ο ίδιος  ‘It’s human behavior’ !

Πραγματικά είναι εξωπραγματικά υπέροχος ο τρόπος με τον οποίο ο Franco παίρνει μια τόσο χάλια ταινία και κατορθώνει να μας δείξει πόσο σημαντικό κομμάτι της pop κουλτούρας κατόρθωσε να γίνει αυτή, φτάνοντας σήμερα στο σημείο να δοξάζεται μέχρι και στις τάξεις του Hollywood.

thumb-166925

Όμως το The Disaster Artist κατορθώνει και αποτυπώνει εξίσου ιδανικά και την τραγωδία που χαρακτηρίζει το The Room. Όμως αυτή η τραγωδία, παρά την κοινή πεποίθηση, κρύβεται πίσω από τις κάμερες και όχι μπροστά από αυτές.

Με το που τελείωσε η προβολή της πρεμιέρας του The Room o Tommy Wiseau επέστρεψε στην σκοτεινή αίθουσα , από την οποία είχε αποχωρήσει όντας συντετριμμένος από τις αντιδράσεις του κοινού που ‘γελούσε εις βάρος του’, και έβγαλε έναν πανηγυρικό λόγο σχετικά με το πως έπιασε το κοινό το νόημα της ‘κωμικής ταινίας’ που σκόπιμα γύρισε. Μέχρι και σήμερα ο Tommy Wiseau υποστηρίζει ότι εξαρχής η πρόθεση του ήταν να γυρίσει μια ταινία – παρωδία που θα έκανε το κοινό να γελάσει όμως κρίνοντας από τα γεγονότα κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Ο Tommy Wiseau ήταν ένας ονειροπόλος-μεγαλομανής και αθεράπευτα ρομαντικός τύπος που ήθελε να γυρίσει την απόλυτη δραματική ταινία που θα συγκλόνιζε το κοινό και θα έδειχνε σε όλους πόσο φοβερός τύπος είναι ο ίδιος. Τελικά στο φινάλε αναγκάστηκε να προσγειωθεί απότομα στο δικό μας πολύ κυνικό και ψυχρό επίπεδο. Στο τέλος ο Tommy Wiseau έγινε ένας ακόμη δημιουργός που απαρνήθηκε και ξεπούλησε το όποιο όραμα είχε αρχικά μόνο και μόνο για να γίνει αρεστός στο κοινό και τους κριτές του. Και αυτή είναι η αληθινή τραγωδία πίσω από το The Room του σκηνοθέτη/σεναριογράφου/πρωταγωνιστή/παραγωγού και συμπαραγωγού Tommy Wiseau.

Όμως όπως και να χει το The Disaster Artist μπορεί να αφηγείται την ιστορία ενός ‘κακού’ έργου τέχνης αλλά παρόλα αυτά είναι μια ταινία σχετικά με την τέχνη και την πολύτιμη αξία της έκφρασης της. Μπορεί στο φινάλε αυτό που δημιούργησες να μην είναι και τόσο καλό ή αυτό που προσδοκούσες όμως όπως και να χει το δημιούργησες το ρημάδι. Και κανείς δεν μπορεί να σου το στερήσει αυτό.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: