THE WITCH : Ο ‘τράγος’ του Σατανά που κρύβεται στα ευθραυστά θεμέλια μιας οικογένειας…

by Αντρέι Κοτσεργκίν 

Προσοχή : Μέσα στο ‘δάσος’ καραδοκούν SPOILERS.

the-witch-spoilers

‘What canst thou give’?

Μέσα στο THE WITCH , του σκηνοθέτη Robert Eggers, τριγυρνούν και καραδοκούν αληθινές μάγισσες…

Ο Eggers μας συστήνει σε μια από αυτές στην πρώτη πράξη της ταινίας του όταν μας δείχνει μια γερασμένη μέγαιρα να λούζεται με το αίμα ενός εξαιρετικά άτυχου βρέφους, το οποίο και άρπαξε μέσα από την αγκαλιά της μεγαλύτερης αδελφής του…

To ‘Satanic Panic’ που διακατέχει το φιλμ του σκηνοθέτη δεν λειτουργεί μονάχα ως το εργαλείο που θα θέσει τα μέλη της πουριτανής οικογένειας του THE WITCH σε μια αδιανόητη και φριχτή κατάσταση αμφιβολίας και που θα τους αναγκάσει να αμφισβητήσουν όλα εκείνα σε όσα πιστεύουν και θεωρούν ότι πρεσβεύουν μέσω της ‘χάρντκορ‘ πίστης τους.

Στο σκηνοθετικό του ντεμπούτο ο Eggers μας αποκαλύπτει, μέσα από το αχανές δάσος και τις απειλητικές σκιές, το ‘Κακό‘ που παραμονεύει μέσα στον κόσμο μας. Ένα Κακό που επιστρατεύοντας κόλπα εκφοβισμού και πράξεις απαράμιλλης βίας πασχίζει να καταστρέψει την κοσμοθεωρία εκείνων των πεισματάρηδων ‘πιστών‘ που έχουν την ατυχία να βρεθούν στο διάβα του και στην συνέχεια τρέφεται λαίμαργα από τις θνητές , αλλά απόλυτα φυσικές, τους αδυναμίες…

featured_the-witch-redac-1050x700

 ‘I cannot be judged by false Christians, for I have done nothing, save preach Christ’s true Gospel.’

Πίστη και μαζική υστερία ανέκαθεν ήταν δυο έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες μεταξύ τους.

Εδώ ο σκηνοθέτης αρχικά μας συστήνει στον ‘πατέρα‘ της φαμίλιας William , ένας άντρας που κρίνεται ως ‘θρησκόληπτος‘ μέχρι και από τους πουριτανούς συμπολίτες του, και στην συνέχεια τον βάζει να αυτοεξοριστεί μαζί με την γυναίκα και τα ανήλικα παιδιά τους κάπου στις ερημιές της Νέας Αγγλίας του 1630 σε μια απέλπιδα προσπάθεια να διατηρήσει την ακεραιότητα της τόσο πολύτιμης πίστης του.

Η πίστη αυτή θα αρχίσει να κλονίζεται συστηματικά από την παρουσία μιας αθέατης απειλής αλλά και από την αδυναμία της ίδιας της οικογένειας να ακολουθήσει τις αυστηρές διδαχές του ‘θεού‘ – πατριάρχη της.

Η ερμηνεία του Ralph Ineson εδώ είναι τόσο στωική και αυστηρή που ο άντρας τον οποίο ενσαρκώνει θα σου προκαλέσει όχι θαυμασμό για την αφοσίωση του απέναντι στον Θεό του αλλά απόλυτη αμηχανία και γνήσιο φόβο…

mv5bmjaxmti3mjkznl5bml5banbnxkftztgwndyzntqxode._v1_sx1245_sy648_.jpg.CROP_.promo-xlarge2._v1_sx1245_sy648_

‘We will conquer this wilderness. It will not consume us.’

Το τσεκούρι που κραδαίνει και χρησιμοποιεί ο άντρας αυτός εξαρχής προμηνύει κακά μαντάτα για την υπόλοιπη οικογένεια.

To ολοφάνερο γεγονός ότι ο πατέρας είναι εντελώς ανίκανος να χτίσει ένα λειτουργικό σπίτι για την οικογένεια του δεν τον απασχολεί καθόλου. Το μόνο που χρειάζεται για να τα ‘καταφέρει‘ είναι ο Θεός του…

Ο πατέρας αυτός είναι αποφασισμένος να διατηρήσει την ‘αγνότητα‘ των παιδιών του πάση θυσία και ως σύμμαχο του έχει μια σύζυγο που αποτελεί τον ορισμό του ‘τυφλού πιστού’. Για να ικανοποιήσουν την ανάγκη τους για πίστη και ευλάβεια το ζευγάρι δεν διστάζει να σύρει τα παιδιά τους στις παρυφές ενός δάσους, μακριά από τους ‘πειρασμούς‘ ενώ ‘ακάθαρτου‘ κόσμου.

Και μέσα από αυτό το δάσος είναι που ο σκηνοθέτης ξεβράζει τον μεταφυσικό τρόμο που θα λειτουργήσει ως αιτία μαζικής υστερίας… 

That dog has a lot of guts

 

Και όμως παρά το γεγονός ότι το ‘Κακό‘ εδώ φαίνεται να πηγάζει από τον έξω κόσμο στην πραγματικότητα η πηγή του συναντάται μέσα στις τάξεις της ίδιας της οικογένειας που νιώθει να μαστίζεται και να απειλείται από αυτό.

Ο , περίφημος πλέον, ‘Black Phillip’ τράγος μπορεί να αποτελεί μια ενσάρκωση αυτού του Κακού όμως δεν εισβάλλει στην χριστιανική γαλήνη της οικογένειας απ’έξω. Η οντότητα αυτή ζει μαζί με τους πουριτανούς μας και συμβολίζει την δυσπιστία που κρύβεται στα σωθικά τους.  Την αρπάζει και την στρέφει εναντίον τους σε τέτοιο βαθμό που καταλήγει να βυθίζει σταδιακά την οικογένεια μέσα στην απόλυτη παράνοια.

Τα μέλη που πλήττονται περισσότερο από αυτή την τρέλα είναι φυσικά ο πατέρας και η μητέρα όντας οι πιο φανατικοί ζηλωτές της ιστορίας…

TheWitch_R2__1.27.1-1024x768

 

Πατέρας και μάνα μαντρώνουν κυριολεκτικά τα παιδιά τους προσπαθώντας μάταια να τα προστατέψουν  από τα ‘Κακά‘ του κόσμου γύρω τους. Παράλληλα φροντίζουν να τα εκφοβίζουν ώστε να μην υποκύψουν στην αμαρτία.

Μοναδικός ‘επαναστάτης‘ σε αυτές τις αυταρχικές πρακτικές φαίνεται να είναι η κόρη Thomasin , της πρωτοεμφανιζόμενης εδώ Anya Taylor Joy. Η νεαρή κοπέλα παιρνόντας στην φάση της εφηβείας αρχίζει να ασφυκτιά από τις αυστηρές διδαχές των γονιών της αλλά και από το κλειστό περιβάλλον στο οποίο αναγκάζεται να μεγαλώσει.

Και κάπως έτσι όταν ο Black Phillip της δίνει την ευκαιρία να ζήσει μια ‘απολαυστική‘ ελευθερία η συμφωνία ανάμεσα στο ‘Κακό’ και την θνητή έφηβη φαντάζει ως μονόδρομος… 

201602164bwitch.745a2.jpg950x534__filtersquality80

 

Στην πλούσια και εξαιρετικά ταραχώδη ιστορία της ανθρωπότητας η ελευθερία ανέκαθεν μπορούσε να κερδηθεί μονάχα μέσα από πράξεις βίας και χύνοντας αίμα.

Και αυτό ακριβώς συμβαίνει και στο φινάλε του THE WITCH καθώς παρακολουθούμε την Thomasin να σκοτώνει μια μητέρα που θέλει να την κρατήσει για πάντα δέσμια των δικών της πιστεύω.

Ο τρόπος με τον οποίο ο Eggers, και ο φωτογράφος του Jarin Blaschke, ξετυλίγουν την ατμόσφαιρα μυστηρίου, μαζικής υστερίας,  σασπένς και απόλυτης απόγνωσης είναι απλά μαεστρικός . Ναι το αχανές και σκοτεινό δάσος μπορεί να φαντάζει ως η πηγή του κινδύνου όμως ο αληθινός τρόμος συναντάται μέσα στην ξύλινη καλύβα μιας εντελώς δυσλειτουργικής οικογένειας που καλείται να αντικρίσει δια της βίας το πόσο εύθραυστα είναι τα ‘θεμέλια‘ της.

Η επιλογή του σκηνοθέτη να χρησιμοποιήσει την παλιά Αγγλική διάλεκτο τσοντάρει τα μέγιστα στην αυθεντικότητα της ιστορίας του ενώ η μουσική του Mark Korven θα σε στοιχειώσει με τον πιο επιβλητικό τρόπο.

1

‘Did ye make some unholy bond with that goat ?’

Το THE WITCH του Robert Eggers αποτελεί πρότυπο για το πως στήνεται όμορφα και αποτελεσματικά ένα φιλμ Folk Τρόμου. Όμως παράλληλα συμβολίζει περισσότερα από αυτό…

Πραγματικά δεν γίνεται παρά να μην απορήσω γύρω από όλους εκείνους που αρνούνται να χαρακτηρίσουν το THE WITCH ως ένα ‘φιλμ τρόμου’.

Άραγε το να έχει ένα φιλμ μια στιβαρή και ουσιώδη πλοκή, δραματικές ερμηνείες και σταράτους συμβολισμούς τους αποτρέπει από το να το δεχτούν ως ‘Horror‘ έχοντας μάθει να παρακολουθούν μονάχα ταινίες που είναι τιγκαρισμένες στα ‘φτηνά Jump Scares και το ψεύτικο CGI ?

Είναι τελικά ‘αμαρτία‘ για έναν σκηνοθέτη να δίνει έμφαση στην ατμόσφαιρα και την ιστορία, να πασχίζει να ιντριγκάρει και να φοβεριζει τις σκέψεις μας με την θεματολογία του και να ‘σνομπάρει‘ σκηνές όπου στρατιές από εφήβους σφάζονται από τα χέρια κάποιου μοχθηρού ‘Τέρατος‘ ?

To φιλμ αυτό αποτελεί και ένα πολύ καυστικό σχόλιο του σκηνοθέτη κατά της χριστιανικής ηθικολογίας ταυτόχρονα όμως και μια εξαιρετικά ρεαλιστική απεικόνιση του μύθου των μαγισσών στην Αμερική του 17ου αιώνα. 

Στο THE WITCH συναντάμε μια σκληρή μελέτη όχι μονάχα της τρέλας που μπορεί να προκύψει όταν οι άνθρωποι επιλέγουν να μείνουν προσκολλημένοι σε μια απολυταρχική πίστη αλλά και τις βαριές συνέπειες που προκύπτουν όταν εξαναγκάζεις κάποιον στην κοινωνική απομόνωση.

Και ναι το να βάλεις την υπογραφή σου στο ‘βιβλίο‘ του Σατανά μοιάζει ως το ύψιστο αμάρτημα όμως δεν φαντάζει ως ένα ακόμη χειρότερο ‘αμάρτημα‘ το να δεχτείς να σου επιβάλλουν άλλοι μια ζωή που δεν σε εκφράζει και που σε καταπιέζει ως άνθρωπο ?

Wouldst thou like the taste of butter ? A pretty dress ? Wouldst thou like to live deliciously ?

Στο φινάλε μπορεί να ακούμε τον Black Phillip να μας μιλάει όμως τα πραγματικά λόγια ανήκουν αποκλειστικά στην ίδια την Thomasin και εκφράζουν την επιθυμία της για ελευθερία…

 

 

Advertisement

10 σκέψεις σχετικά με το “THE WITCH : Ο ‘τράγος’ του Σατανά που κρύβεται στα ευθραυστά θεμέλια μιας οικογένειας…

Add yours

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: