CONAN THE BARBARIAN : Λύνοντας το αίνιγμα του ατσαλιού.

by Αντρέι Κοτσεργκίν 

Πως αποδίδει κανείς την επική ιστορία ενός Βάρβαρου που από σκλάβος και μονομάχος μεταμορφώνεται σε έναν ήρωα και στην συνέχεια σε έναν Βασιλιά ? 

Το 1982 ο σκηνοθέτης John Milius και ο θηριώδης πρωταγωνιστής του Arnold Schwarzenegger μας έδωσαν την σωστή και μοναδική απάντηση : Με παγωμένο ατσάλι και άπλετο ζεστό αίμα. 

Α και δίνοντας μας μερακλίδικους διαλόγους και φοβερές σκηνές σαν και αυτή…

 

 

Έχουν περάσει 37 ολόκληρα χρόνια από τότε που το Conan The Barbarian εισέβαλε στις κινηματογραφικές αίθουσες και μέχρι και σήμερα το φιλμ του Milius μπορεί να υπερηφανεύεται ότι είναι το μοναδικό που κατόρθωσε να αποτυπώσει την αισθητική των ιστοριών και του ήρωα που δημιούργησε ο συγγραφέας Robert E. Howard σε όλο τους το βίαιο μεγαλείο.

Ο Κιμαίριος Βάρβαρος Conan των Milius και Schwarzenegger μπορεί μέσα από μια ιστορία εκδίκησης να έφτασε στο σημείο να γίνει ο Βασιλιάς ενός ολόκληρου λαού , όχι λόγο του αίματος ή της κληρονομιάς του αλλά μονάχα μέσω της γενναιότητας και των κατορθωμάτων του, όμως ποτέ του δεν διαστρεβλώθηκε σε μια ακόμη ‘καθαρή‘ και ρομαντική φιγούρα ενός ήρωα που παίρνει το πεπρωμένο που του αξίζει. Ναι ο Βάρβαρος αυτός μπορεί να απάλλαξε τον κόσμο από έναν σατανικό και πανίσχυρο μάγο και να δείχνει και απίστευτα cool σε όλη την διάρκεια της ιστορίας του όμως στο φινάλε δεν παύει να είναι μια τρομερή και άξεστη φυσιογνωμία που ο μόνος ‘Θεός‘ στον οποίο πραγματικά πιστεύει είναι το ατσάλι και τα μοναδικά πράγματα που φαίνονται να τον ενδιαφέρουν πραγματικά είναι το ποτό , τα πλούτη και φυσικά το να συντρίβει ολοκληρωτικά τους εχθρούς του και ως ‘τρόπαιο‘ να ακούει το μοιρολόι των γυναικών τους. Και αν καμιά από αυτές καταλήξει και στο κρεβάτι του τότε ακόμη καλύτερα…

Ο Conan στην πραγματικότητα ποτέ του δεν είναι ‘καλός‘ απλά είναι ένα ωμό, ανελέητο και αμετανόητο κυρίαρχο αρσενικό που κατορθώνει να σκοτώσει έναν τύπο ο οποίος είναι περισσότερο κακός από εκείνον και μέσω αυτού του κατορθώματος χρίζεται ως ένας άξιος ήρωας. Με λίγα λόγια ο Conan των Milius και Schwarzenegger είναι ένας πραγματικός Βάρβαρος. Ένας βάρβαρος που η επική ιστορία του ξεκινάει μέσα από ένα κλουβί στο οποίο  πλούσιοι γαιοκτήμονες του πετάνε ξετσίπωτες γυναίκες ώστε να τον ανταμείψουν για τα αμέτρητα φονικά που κάνει για χατίρι τους  στις διάφορες αρένες ενός τόπου ποτισμένου με αίμα.

Το γεγονός ότι ο ίδιος ο Conan ποτέ του δεν αντιδρά στην σκλαβιά που του έχουν επιβάλλει πιστοποιεί απόλυτα την Βάρβαρη φύση του : Ο τύπος αυτός απολαμβάνει το ασταμάτητο φονικό και το ελεύθερο σεξ.

 

αρχείο λήψης

 

‘Fire and wind come from the sky, from the gods of the sky, but Crom is your god. Crom, and he lives in the Earth. Once giants lived in the Earth, Conan, and in the darkness of chaos they fooled Crom, and they took from him the enigma of steel. Crom was angered, and the Earth shook, and fire and wind struck down these giants, and threw their bodies into the waters. But in their rage, the gods forgot the secret of steel, and left it on the battlefield. We, who found it, are just men: not gods, not giants, just men. And the secret of steel has always carried with it a mystery. You must learn its riddle, Conan, you must learn its discipline. For no one, no one in this world can you trust. Not men, not women, not beasts… This you can trust.’

Αυτά ακριβώς τα λόγια ακούμε τον πατέρα του Conan να λέει στον γιο του, στην εισαγωγή της ταινίας,  και στην συνέχεια να του δείχνει το ατσαλένιο ξίφος το οποίο σφυρηλατήθηκε αποκλειστικά για εκείνον. Μια κληρονομιά την οποία όμως θα αργούσε να την κρατήσει στα χέρια του εξαιτίας του τρομερού Thulsa Doom

 

 

Ο Milius εξαρχής μας δείχνει τα γεγονότα που σφυρηλατούν τον Conan σε έναν ικανό πολεμιστή και σε μια εξαιρετικά αποτελεσματική μηχανή του Θανάτου. Οι διδαχές του πατέρα του γύρω από την σημασία που φέρει το ατσάλι για τον λαό τους και η σφαγή τους από τα αιρετικά χέρια του μυστηριώδη Thulsa Doom , η εξορία και η κατάληξη στην σκλαβιά όπου βλέπουμε έναν έφηβο Conan να σπρώχνει μέρα νύχτα τον ‘τροχό του πόνου’  μαζί με άλλα παιδιά και μετά από χρόνια να έχει εξελιχθεί σε έναν νέο άντρα με πελώρια μπράτσα που εξακολουθεί να σπρώχνει τον ίδιο ακριβώς τροχό μόνο που πλέον έχει απομείνει εντελώς μόνος του και φυσικά η εξέλιξη του σε μονομάχο μια απασχόληση που του χαρίζει και το πολυπόθητο κλειδί για την ελευθερία του…

Από την γέννηση μέχρι και την ενηλικίωση του ο Conan τα μοναδικά πράγματα που γνωρίζει στην ζωή του είναι το ξίφος, η μάχη , το αίμα και ο θάνατος που πάντα συνοδεύει όλα αυτά. Το μοναδικό πράγμα που παρακινεί τον Βάρβαρο να συνεχίζει την σταδιοδρομία του μέσα από όλο αυτό το χάος και την βία είναι ο ‘γρίφος του ατσαλιού’ . Μονάχα αν ο Conan κατορθώσει να λύσει αυτόν τον πανάρχαιο γρίφο και δώσει την απάντηση του στον σκληρό του Θεό, τον Krom, θα κριθεί άξιος ώστε μια μέρα να εισέλθει στην Βαλχάλα και να αναπαυτεί σε μια μεταθάνατον ζωή γεμάτη πλούτη, απολαύσεις αλλά και να γνωρίσει την ύψιστη τιμή.

Όμως μέχρι τον πολυπόθητο ηρωικό θάνατο ένας αληθινός πολεμιστής πρέπει να διανύσει και μια ζωή γεμάτη μάχες και κατορθώματα ώστε να κερδίσει στην συνέχεια το δικαίωμα να αναπαυτεί και ακριβώς αυτή την διαδρομή μας παρουσιάζει ο σκηνοθέτης εδώ. Έχοντας μείνει ελεύθερος από τα δεσμά του ο Κιμαίριος σπεύδει να καταφύγει σε ηδονές όπως οι γυναίκες και το ποτό και τα παραισθησιογόνα ναρκωτικά. Παράλληλα τον βλέπουμε να ρίχνει μπουκέτο σε μια , μάλλον ενοχλητική, … καμήλα και να σφάζει και δεκάδες άλλα ζώα όπως λύκους , γιγάντια φίδια αλλά και να … τρώει έναν αδιάκριτο και μούλο γύπα που μάλλον θα έπρεπε να ξέρει πότε να μην χώνεται σε ξένες υποθέσεις…

conan-barbarian-1982-30

 

Στην εξαιρετική απεικόνιση της Βαρβαρικής φύσης του Conan συνέβαλλε τα μέγιστα και ο πρωταγωνιστής Arnold Schwarzenegger που μέσα από αυτή του την ερμηνεία απογείωσε την καριέρα του στα 80s. Το τραχύ και Απολλώνιο παρουσιαστικό του ήταν ιδανικό για τον χαρακτήρα ενώ μέχρι και η αδυναμία του να προφέρει τα στοιχειώδη αγγλικά εδώ παίζει καθοριστικό ρόλο στο να μας δώσει ένα πειστικό Βάρβαρο. Σε αυτό τσονταρε τα μέγιστα και ο σπουδαίος Max von Sydow ο οποίος παρέδωσε ιδιαίτερα μαθήματα υποκριτικής στον » Εξολοθρευτη » κατά την διάρκεια των γυρισμάτων! Πάντως ο Sydow δέχτηκε να παίξει στο φιλμ μόνο και μόνο για χατίρι του γιου του που ήταν φανατικός αναγνώστης των pulp  ιστοριών του Conan.

Σε επίπεδο σκηνοθεσίας ο Milius δεν κρατά το ξίφος του δεμένο στην θήκη του. Αντίθετα το κραδαίνει γυμνό και ελεύθερο σε ολόκληρη την ταινία και μας χαρίζει μια από τις πιο αιματηρές κινηματογραφικές εμπειρίες της ζωής μας. Πάνω από 80 άνθρωποι σφαγιάζονται και δολοφονούνται και τουλάχιστον 15 άγρια θηρία γνωρίζουν την καταδίκη τους. Και όμως το πιο σκληρό και σοκαριστικό θανατικό της ταινίας δεν προέρχεται από το πελώριο ξίφος του Conan αλλά προκύπτει μέσα από τα λόγια του Thulsa Doom ο οποίος δεν διστάζει να υπνωτίσει μια νεαρή κοπέλα και να την βάλει να πηδήξει στο κενό μπροστά στα έντρομα μάτια του Conan μόνο και μόνο για να αποδείξει στον Κιμαίριο ότι η σάρκα υπερισχύει του ατσαλιού…

 

Εδώ πρέπει να δώσουμε τα εύσημα και στον James Earl Jones ο οποίος παραδίδει μια σπουδαία ερμηνεία και μας χαρίζει έναν από τους πιο αινιγματικούς , σκαλωτικούς αλλά και αξιομνημόνευτους Villains του κινηματογράφου φαντασίας.

Μέσα από την πεσόνα του Thulsa Doom και της περίεργης αίρεσης του η οποία θυμίζει κάπως Βουδισμό αλλά με … ανθρωποθυσίες διακρίνεται και μια πολύ ιδιαίτερη ανισότητα που φαίνεται να χαρακτηρίζει το ύφος αλλά και την θεματολογία της ταινίας. Δεν ήταν και λίγοι εκείνοι που ταύτισαν τον Conan με έναν άμυαλο φασίστα που εξοντώνει πρόθυμα ορδές από περίεργους χίπιδες οι οποίοι ‘μολύνουν‘ τον τόπο του και που πάνε κόντρα στο μότο του ότι το νόημα της ζωής βρίσκεται μονάχα στο ξίφος. Σε αυτή την θεωρία σίγουρα συνέβαλλε και το γεγονός ότι ο σκηνοθέτης John Milius διακρίνονταν για τις ακροδεξιές πεποιθήσεις του. Για πολλούς θεατές ο Conan του Milius κατέληξε να εκφράζει το όραμα του Ρόναλντ Ρήγκαν περί ιντιβιντουαλισμού και αυτοδικίας.  Από την άλλη το σενάριο συνυπογράφει ο Oliver Stone ο οποίος μετά το Βιετνάμ πέρασε στο εντελώς αντίθετο άκρο από εκείνο που υποστήριζε ο συνάδελφος του με αποτέλεσμα η ταινία να διακρίνεται από ορισμένες κάπως ανώμαλες αλλά και εξαιρετικά απολαυστικές ιδεολογικές ανισότητες !

Επίσης στην επική σκηνή όπου ο τραγικός Βασιλιάς Osric του Max Von Sydow αναθέτει στον Βάρβαρο και την ‘συμμορία‘ του την αποστολή της εύρεσης και της ανάκτησης της μοναχοκόρης του από τα χέρια του Thulsa Doom οι συμβολισμοί γύρω από την Αμερική των 60s, του Charles Manson και των ‘παιδιών‘ του είναι αρκετά ευδιάκριτοι…

Για μένα πάλι το Conan The Barbarian θα είναι για πάντα το έπος ενός τρομερού πολεμιστή που από ένας απλός σκλάβος κατέληξε να γίνει ο ηγέτης μιας ολόκληρης αυτοκρατορίας και μια βάναυση και αιματηρή μελέτη του πως ένας τέτοιος πολεμιστής αναζητά την τιμή μέσα από την μάχη αλλά και τον θάνατο και πως ακριβώς αντιλαμβάνεται αυτός ο πολεμιστής την έννοια του θανάτου.

Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει και στα σκηνικά της ταινίας που στέκονται μάχιμα μέχρι και σήμερα αλλά φυσικά και στο σπουδαίο soundtrack του Βασίλη Πολυδούρη που συνοδεύει και αναδεικνύει ιδανικά την επική ατμόσφαιρα της ιστορίας. Φυσικά δεν γίνεται να αγνοήσουμε και τον … επαγγελματία σέρφερ Gerry Lopez που ενσάρκωσε τον πιστό σύντροφο του Conan, Subotai, αλλά και την εξαιρετικά μάχιμη Sandahl Bergman η οποία υποδύθηκε την ‘ΒαλκύριαValeria και έδωσε στον Βάρβαρο όχι μονάχα ένα σπαραχτικό και ουσιώδες Love Story αλλά και μια πραγματικά άξια σύντροφο η οποία δεν τράβαγε κανένα ζόρι να σταθεί στο πλευρό του και να αποτελέσει και τον πιο τραγικό χαρακτήρα του φιλμ.

63320338726044_mainphotos

Βλέποντας τον Conan να σφάζει ορδές από αιμοδιψείς άντρες και ενοχλητικά ζώα αλλά και τον γενικότερο τρόπο συμπεριφοράς του δεν μπορείς να κάνεις παρά την διαπίστωση ότι αποτελεί το τέλειο προϊόν μιας εξαιρετικά σκληρής και πρωτόγονης εποχής. Διάολε σε μια φάση μέχρι και ο ίδιος του ο αντίπαλος, Thulsa Doom, του επισημάνει την Βαρβαρική του φύση και κυριολεκτικά τον σταυρώνει για αυτήν. Αντίθετα με τον Conan που αναζητά μανιωδώς την απάντηση του στον γρίφο του ατσαλιού ο Thulsa Doom ισχυρίζεται ότι κατόρθωσε να τον λύσει εδώ και πολλά χρόνια και ειλικρινά δεν φαίνεται να έμεινε ικανοποιημένος από την απάντηση. Για τον μάγο το ατσάλι δεν σημαίνει τίποτε αν το χέρι που το κραδαίνει δεν είναι άξιο. Για τον Thulsa Doom η απάντηση βρίσκεται μονάχα στην σάρκα.

Και ναι μπορεί μέσα από την αποστολή του να σκοτώσει τον μάγο που του στέρησε κάποτε τα πάντα ο Κιμαίριος να ‘μαλάκωσε‘ λιγάκι , μιας και τον βλέπουμε να αποκτά φίλο έναν κλέφτη και τοξότη ονόματι Subotai με τον οποίο ληστεύουν μαζί κάστρα και φιλοσοφούν περί Θεών και πεπρωμένου αλλά και να ερωτεύεται μια γυναίκα ονόματι Valeria, όμως και πάλι στο τέλος ο Conan δεν δείχνει το παραμικρό έλεος στον εχθρό του μιας και τον αποκεφαλίζει με άπλετο μένος. Στο φινάλε παρά την όποια εξέλιξη του χαρακτήρα του ο Conan παραμένει ένας Βάρβαρος που όμως κατορθώνει να φτάσει το στάτους του ήρωα επειδή ζει σε έναν τόπο όπου οι ήρωες δεν γίνεται να είναι οι καλογυαλισμένοι και ρομαντικοί ήρωες των παραμυθιών. Τουλάχιστον δεν μπορούν να είναι αν θέλουν πραγματικά να επιβιώσουν.

Το πόσο αμετανόητα πιστός παραμένει ο Κιμέριος στις Βαρβαρικές ρίζες του αποτυπώνεται θλιμμένα αλλά και υπέροχα ταυτόχρονα όταν έρχεται η ώρα να κηδευτεί η αγαπημένη του Valeria η οποία ‘πλήρωσε το τίμημα‘ που απαιτούσαν οι Θεοί για να σώσουν τον ετοιμοθάνατο Conan όταν εκείνος βρισκόταν σταυρωμένος στο ‘δέντρο της θλίψης’….

 

‘He is Conan, the Cimmerian. He won’t cry. So I cry for him.’…

Στο Conan The Barbarian ο John Milius κατανοεί απόλυτα ότι δεν μπορείς να παρουσιάσεις ως ένα αγνό και αξιοθαύμαστο σύμβολο ηρωισμού έναν Βάρβαρο που όταν ήταν παιδί είδε τον πατέρα του να κατασπαράζεται ζωντανός από λυσσασμένα σκυλιά και την μητέρα του να χάνει το κεφάλι της από τα χέρια ενός σαλεμένου μάγου. Ένας γνήσιος Βάρβαρος δεν μπορεί να είναι τίποτε περισσότερο από μια ασταμάτητη μηχανή του θανάτου που δεν δείχνει κανένα έλεος στους αντιπάλους της, μια μηχανή που δεν σκέφτεται αλλά μονάχα πράττει και που οι πράξεις της εκδηλώνονται αποκλειστικά μέσα από το ατσάλι και τα γυμνά παραφουσκωμένα μπράτσα . Στο τέλος το μόνο που έχει πραγματικά σημασία για τον Conan είναι η εκδίκηση και η βία που την χαρακτηρίζει. Και για να επιτύχει την πολυπόθητη εκδίκηση του ο Βάρβαρος αυτός δεν θα διστάσει ακόμη και να διαολοστείλει τον πανίσχυρο και ανελέητο Θεό του…

‘Crom, I have never prayed to you before. I have no tongue for it. No one, not even you, will remember if we were good men or bad. Why we fought, or why we died. All that matters is that two stood against many. That’s what’s important! Valor pleases you, Crom… so grant me one request. Grant me revenge! And if you do not listen, then to HELL with you!’

 

Τώρα το πως ένας τέτοιος Βάρβαρος κατέληξε να εξελιχθεί σε έναν βλοσυρό Βασιλιά αυτή είναι μια άλλη ιστορία και η οποία θα ειπωθεί μια άλλη φορά. 

 

conan-throne

 

 

 

 

 

 

18 σκέψεις σχετικά με το “CONAN THE BARBARIAN : Λύνοντας το αίνιγμα του ατσαλιού.

Add yours

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Blog στο WordPress.com.

ΠΑΝΩ ↑

Αρέσει σε %d bloggers: